27 november 2025

Hemresa till Sverige

 Vaknade till vinterlandskap och det snöade fortfarande stora flingor. Lämnade ett "julkortslandskap" en kvart över åtta och sladdade nerför bergen. Ja, det var moddigt och halt. Motorbromsning ftw! Bilen hade jag tankat under gårdagen men toppade upp med några liter. Snabbt ärende på shoppingcentret och iväg.



Får tänka hemresan som ett maraton, dvs dela upp det i etapper. Drygt 1400km till Halland är annars mentalt jobbigt.

 I österrikiska bergen snöade det. I dalen snöblandat. Södra Tyskland hade pissigt väder, regn, snö, snöblandat regn om vart annat till strax söder om Würtzburg. Sedan var det uppehåll och torr väg.

 Att beta av/ "se fram emot ":

 Avtaget till A7

Slänga soppåsen :p

Ulm

Würtzburg

Fulda

Och så blev jag ofrivilligt omdirigerad mot Frankfurt pga olycka. Missade första chansen att vända. Andra chansen så körde jag vidare ut på landet. Är jag ändå ute och valsar på fel väg kan jag göra något av det. Så jag sökte upp en slumrande by och sprang min runda. Passade även på att tömma blåsan. Totalt blev omvägen 3mil.

 Sen mot:

Kassel

Göttingen

Hildesheim

Hanover

Hamburg. Här är det alltid kö upplever jag. I afton blev fyra filer till två in i tunneln. Då blir det köer. Från och med här drog jag också ner på hastigheten. Bränslet är dyrt i Tyskland och Danmark. Att köra långsamt tar ruskigt lång tid. Känns som om man aldrig kommer fram. Jag hade all tid i världen, dvs hade ingen tid att passa.Kanske räcker bränslet till Sverige? Det hade varit bra. (Skiljer 2 kr/l) 1,73. 


Flensburg 

 Och slingra sig in genom tullen mellan Tyskland och Danmark. Gick u.a.

Kolding 

 Lastbilschaufförerna blev tokiga och flashade flitigt med helljusen. De visste ju inte att jag körde långsamt för att jag hade brist på bränsle. Samtidigt som det stod skyltat att lastbilar inte fick köra om bilar. Sorry.

Odense.

Vartefter resan fortskred såg jag på gps:en att bränslet inte riktigt räckte över Öresundsbron. Inte ens när jag sänkte hastigheten mer så räckte det. Ville inte chansa och köra på ångorna. Det blev att stanna och tanka i Danmark. Uppskattade att 4-5 liter borde räcka, men tankade endast två. Optimistiskt. I Danmark är bränslet inte heller billigt 13:19 DKK, vilket motsvarar runt 20 kr/l.

Köpenhamn

Nej,bränslet räcker inte över bron. Ner i tunneln går nog bra men inte stigningen som följer samt ta sig till en bensinmack. Fick trycka i mer i Köpenhamn. Tänkte mig en liter men pumpen pumpade snabbt så det blev två av bara farten. Kanske var bra med facit i hand.

Öresundsbron

 Vid 0230 var jag över vid svenska tullen. Senaste gångerna jag kört här har det varit tomt på tullare. Men inte nu på natten. Men de kanske bevakar mer på natten? Skurkarna kanske är mest igång då? Blev alltså kollad första gången på mycket länge. 

Passaet tittade de inte på men det var frågor om vart jag skulle och var jag varit. Hur länge jag varit borta (hela bilen var ju full med grejer). Vad jag gjort på min resa? Tullaren kollade in i bilen på alla grejer och ville öppna bagaget. Det fick hon såklart. Inte oväntat var hon nyfiken på vad som fanns i lådorna i bagaget. Men det var ju bara tråkiga Kallax-hyllor från Ikea.

 Så nu var den cirkeln sluten. En polispatrull som kollade bagagetutrymmet i Tyskland, i början av min resa. Och en tullare som kollade bagaget, i Sverige, i slutet av min resa. Lådorna med vin såg hon nog inte. Men det var ändå laglig ranson, ty det var endast 25 flaskor vin... plus en burk öl och en flaska rom.

 Bränslet räckte typ precis till Emporia. Dieseln var dyrare än när jag åkte från Sverige, men hade likvärdigt pris som i Österrike (€1.533 resp. 16,89 kr)

 Räknade på medelförbruknigen genom Tyskland och Danmark (inkl. tankning i Danmark) och kom fram till imponerande 0,5 l/mil.

 Efter att ha fiskört hela Danmark, pga lite bränsle, blev det "plattan i mattan" till Halland. Eller iaf farthållare på 110.

 Lund

Landskrona 

Helsingborg

 Kändes som att det gick väldigt fort genom Skåne. Huxflux var jag vid Hallandsåsen.

 Etapp 1 slutade kl 0415, flera timmar än vanligt senare men skönt att äntligen vara  framme. In med det mest köldkänsliga, mat som behövde kylskåp, fuktiga löparkläder, min ombytesväska och mitt tennisrack. Sedan horisontalläge i ett uppvärmt rum.

Inga polisincidenter. Närmaste var att en dansk polis segla in på en pump bredvid när jag tankade  i Danmark första gången och tullen. Nu väntar jag in alla ev. fortkörningsbotar jag fått i Europa pga missade fartkameror. 

Imorgon kör jag resterande bit hem.

 Ska räkna på hur många mil jag kört denna europaresa. Timeline på google maps verkar räkna lite som den vill. Litar inte fullt på den. Den tyckte t ex att jag kört 843 km hit. Tripmätaren från jag tankade i Österrike står däremot på 1486 km (1369+117).

 Så kom jag på att jag fotade tripmätaren när jag skiftade däck inför resan. Fotade därför när jag kom hem till mitt hem och räknade ut att har kört 8914 km. 


Ordförslag

  Man vet att man varit utomlands länge när de automatiska ordförslagen på mobilen  blir på tyska och engelska istf svenska. 🤪

Ex.

Autovermietung, automatisch istf automatiska 

26 november 2025

Hotellen

 Under min 42 dagar långa resa bodde jag på hotell två gånger. Det var på de två planerade loppen. Första helgen och sista. Det visade sig vara perfekt planerat utan att veta det.

 I Amsterdam hade det blivit krångligt att bo på något annat sätt eftersom jag sprang två lopp och parkrun. Hotellet, som låg ute vid Schipol flygplats, hade rolig numrering av sina rum. Alla svarta siffror hängde "normalt", men alla i guld hängde på kreativa sätt.











De helger jag var iväg på parkrun etc så sov jag i bilen. Det var egentligen bara en av nätterna som var lite kall. Jag vaknade flera gånger och fick sätta igång dieselvärmaren. Alla andra nätter (åtta stycken) var utetemperaturen på omkring 8-10 grader, vilket gjorde att bilen invändigt inte blev så väldigt nedkyld.

 Sista helgen hade vintern slagit till och det var minusgrader om nätterna. Det var skönt att inte behöva bo i bilen då. Dessutom känns inte Milano som den bästa staden i världen att bo i bilen på. Hotellet var kombinerat med studentboende och hade festlig profil.














 Till och med reklamen för hotellet, som satt på stationen, var listig.






25 november 2025

Christkindlmarkt

 Efter att ha städat det mesta i huset åkte jag så ner till stan. Det regnade ganska mycket. Jag var inte jättepigg på att gå i regent. Jag åkte till shoppingcentret istället. Där åt jag äntligen min wienerschnitzel. Att jag äter ute så mycket nu de sista dagarna beror på att jag inte vill ha fler kylvaror som jag måste frakta hem.


 Denna wienerschnitzel var varken av kalv eller gris utan kalkon. Till maten en lokal "brygd" i form av Almdudler. Det är läsk  ungefär som Pommac eller Champis, fast godare. Allt var mycket gott.

 Så passade jag på att handla sånt jag tycker om som inte finns hemma.

 Efter det åkte jag till marknaden. Martinimarknaden för några veckor sedan var ju mysig vid mörkrets inbrott. Christkindlmarkt är helt enkelt en julmarknad och den var en betydligt lugnare tillställning än Martinimarkt och det var mysigt.





 Marknadsstånd sålde hantverk av olika slag. Inte ett enda tomte men desto fler änglar och några julkrubbor.



 Inte heller några lotterier eller "krimskrams" på denna marknad heller och jag tyckte att hantverken över lag höll hög klass. Även denna marknad bygde på samvaro. Man ska vara där med vänner och dricka gott och umgås. Jag var ensam, och det var inget framträdande eller andra "speltakel" så sent så jag gick runt ett varv och sedan körde jag hem och packade bilen.






 Bis nächstes mal!