24 juni 2026

Dag 6: Vilodag vid en jávri

(Bilder kommer senare)

24/6 2026

Tog en vilodag pga dåligt väder. Skönt att sova utan att väckas av larm. Ställplatsen är i vildmarken i närheten av finska gränsen men fortfarande i Norge.

Bra med vilodag, då hinner jag aklimatisera till tidsbeställningen. Finland är en timme före Sverige och Norge.

Den där tidsbristen är borta, jag har hunnit till allt. Och min planering håller så bra att jag kan ta en hel dag till "ingenting" för att vädret är uselt att vandra i.

Satt och fixade bilder till bloggen och vädret var fortfarande okej. Då slog det mig att jag borde springa före regnet kommer (man såg det på håll).

Tänkt och gjort. Sprang på de steniga vägarna och upptäckte att jag inte var ensam att campa här. Dels hörde jag röster och dels såg jag både en husbil och bil med tält bredvid.

Tvättade mig i sjön. Vattnet var svalt. Kallt men varmare än jag hade väntat mig. Det räckte gott med att svabba av sig med hjälp av tvättlapp.

Inatt skippade jag myggnäten, men jag satte på dem i förmiddags. Hoppas det inte läcker in för mycket vatten. Senast jag hade de på när det regnade droppade det in. Myggnäten behövs för det är MYCKET mygg här.

Eftersom det bara fanns finska radiokanaler och jag inte kan särskilt mycket finska satte jag på radio Antenne Vorarlbergs webradio. Varför väljer jag Österrikisk webradio? Jo, för där kan jag välja exakt den musik jag känner för att lyssna på.

https://www.antennevorarlberg.at/player/

Först lyssnade jag på "Sommer Radio". När hag tröttnat bytte jag till "Chillout Lounge".

Jag måste satt myggnäten fel för nu läckte de inte in.

Hände inte så mycket. Satt och fixade med bilder från de senaste dagarna. Jag har hunnit uppleva så mycket intressant.

En familj kom för att fiska. Hörde inget så de fick nog ingen fisk.

Ställde om klockorna till finsk tid och planen är att börja dagen tidigt imorgon. Det tar tid att vandra har jag läst. Ska bli intressant att se hur lång tid.

Blir för ovanlighetsskull en tidig kväll och en tidig morgon. 



jávri = stor sjö på samiska. 
Sjön jag sov vid heter Gálggojávri.






23 juni 2026

Dag 5: Dikeskörning, Narvik, Heia, Tromsø

 Text kommer att redigeras och bilder kommer så småningom. Är på min resa för att uppleva, inte glo på mobilen.)

23/6 2026

 Blev en dramatisk natt. Jag hade just passerat Riksgränsen och gränskontrollen, sim var tom. Jag var trött men hittade en bra rastplats. Eftersom jag körde förbi den behövde jag backa ner. Sa jag att hag var trött? Backade och plötsligt satt jag fast i diket. Missade nedfarten med andra ord. Det hjälpte inget att jag har 4-hjulsdrift.

 Ställde mig på vägen och hoppades att någon skulle komma och kunna hjälpa  mig mitt i natten. Klockan var en kvart före två. Annars visste jag inte hur detta skulle lösas.

 Jag behövde inte vänta jättelänge, max fem minuter. Och det ser jag på de foton jag tagit. Då kom två silvriga skåpbilar varav en med släp. Jag vinkade hjälp i natten och de tvekade inte att hjälpa mig upp. De hade rutin på såna här grejer. De visste precis hur det skulle göras. Jag letade upp kroken (som jag inte visste fanns men instinktivt hittade)  man ska skruva fast i fronten, så man har något att fästa draglinan i. Fem i två var jag uppdragen.

 Sen körde jag försiktigt ner på rastplatsen och vände där nere.

 Insynsskydden tar in vatten om det regnar så jag fick muddra fönstrena med mörka kläder. Sov bra med regnet smattrade mot bilen.

 På morgonen tänkte jag på min son som idag ska opereras och min mor som igår fick uppsöka akuten pga smärta och enligt min far blev kvar över natten.

 Fina vyer. Finare utan vindkraftverk, men jag förstår ju varför de står där.

 Stannade till vid Hålogalandsbrua före jag pantade de burkar jag hade från nationaldagsfirandet i Norge. Hade jag inte vetat att jag skulle tillbaka till Norge så snart som nu, hade jag inte sparat dem.

 Narvik typ i radioskugga. Får in en kanal och ibland P4 från Sverige.

 Cruisa genom stan ner till hamnen, inte så spännande. Snirklade mig upp mot Skidstua, mer spännande. Fick Österrikefeeling. Mycket vacker utsikt.

 Åker vidare mot Tromsø.

 Många skyltar om krigsminne. Orkade inte riktigt stanna och läsa om Slaget om Narvik 1940. Krig intresserar mig inte.

 Bardufoss. Tämligen stor ort. Verkar vara ett militärt tillhåll.

 Rätt fascinerande att många bor långt i norr. Och jo, man kan ju leva ett bra liv där också. Här finns allt man behöver....utom varmt väder  men det är det ändå inte alla som gillar. Livet flyter på i städer och byar runt om i världen oavsett.

 Såg också ett litet flygplan. Troligen en PA-28, så det finns nog en flygklubb.

 Paus på Heia, 69° nord, 234 moh.
Där fanns en souvenirshop med hutlösa priser på massa saker man inte behöver. Smakade på olika salamikorva, älg, ren och val. Goda i den ordningen...nä, val var inte alls god faktiskt. (Gammal?) Viking smakade jag inte på men den till höger. De kom inte heller i topp.

 Med nån timme kvar, eller 1,5, minns inte googlade jag vad man skulle se i Tromsø. Jag skulle inte missa den arktiska kyrkan, Ishavskatedralen. Sökte på öppettider. De skulle stänga 18. Jag  hade ETA typ 1750. Plattan i mattan för att hinna. De framför mig hade däremot inget att passa plus att det var massa hastighetssänkningar pga vägarbete.

 Exteriören hade jag hur mycket tid som helst att fota så jag skyndade mig till entrén. 

 En kvart i stängning öppnade jag kyrkporten och gick in och så var det entréavgift på 90 NOK. Jag frågade om jag verkligen skulle betala full avgift för 15 min, eller om jag kunde få rabatt, men jo full avgift tyckte hon, jag kom ju nu. Hon frågade var jag kom ifrån och sa att de öppnade klockan 9 imorgon. Jag förklarade att jag var från södra Sverige och imorgon är jag inte här, för jag ska vidare. Sa också att jag kört fortare än man får bara för att hinna, vilket faktiskt var sant. Hon tyckte fortfarande att jag skulle betala (fullt). Så jag tog upp min plånbok, för jag ville verkligen se interiören. Då tittade hon på sin dator för att förbereda köp, men då insåg hon också det dumma i att jag skulle betala, för nu var det ju knappa tio minuter kvar. Och så vinkade hon in mig utan att jag behövde betala. Förnuftet vann över paragrafrytteri. Tack.

 Vad skulle jag göra/se sedan? Fjellheisen kostade nästan 500 NOK tur och retur så det var uteslutet. No way José. Det var inte vackert väder heller.

 Blev att navigera mig in till centrum (sentrum). Bron över var stängd så det blev en lång vända bortåt via en tunnel. Det är speciellt med rondeller under jord.

 Hittade en parkering men tyckte att 44  NOK/timme var dyrt, så jag cruisade runt istället. Jag hade ju redan betalat bompeng (trängselavgif för att komma dit. (Nåja, faktura på det kommer i brevlådan senare.)

 Körde till tennisklubben. Sprang för dagen och hittade både det arktiska universitetet. Världens mest nordliga universitet och bredvid låg deras universitetssjukhus.

 Så blev det dags att köra mot Finland. Ett land jag aldrig varit i.

 Ringde sonen, som utlovat, och frågade om  hans äventyr i sjukvården.

 Klottrad sten strax norr om avtag till Kilpisjärvi.

 Klockan 2358 vände jag söderut från Skibotn till Kilpisjärvi.

 Hade sett ut en undangömd ställplats i Norge strax före gränsen till Finland. Visade sig att det blev off road körning för att ta sig dit. Glad jag har 4-hjulsdrift. Valde Norge bl a för att slippa ställa om klockorna.

 Imorgon var planen att vandra till Treriksröset men väderprognosen ser usel ut. Om vädret är kass även i verkligheten så gör jag vandringen på torsdag istället. Då får torsdagen ägnas åt annat, uppdatera bilder här t ex. Så kan jag också aklimatisera mig till tidsomställningen. (En timme framåt.)

22 juni 2026

Dag 4: Gällivare, Svappavaara, Jukkasjärvi/Ishotellet, Kiruna, Abisko Ö, Riksgränsen, dikeskörning

 (Text kommer att redigeras och bilder kommer så småningom. Är på min resa för att uppleva, inte glo på mobilen.)


22/6

 Sov dunderbra på Dundret. Regnade när jag vaknade. Såg att det växte hjortron där jag parkerat.







 Visste inte riktigt vad jag ville se i Gällivare. Dundret hade jag ju t ex redan sett under natten. Började med att hitta en mack för att tanka. Upptäckte att jag kunde använda mitt Ingo-kort på Circle K stationer. Typiskt bra, för då betalar jag bränslet nästa månad. På en mack finns toalett och då passar man på att framförallt göra "det andra".

 Jag ska in i Norge om någon dag så jag passade på att proviantera sånt som man kan äta men ändå håller sig utan kyl; exv fruk, knäckebröd, mjukost och snacks. Gifflar i påse etc är perfekt när man blir hungrig under färd. Handlade en yoghurt och prisnedsatt smörgås för intag senare idag. Kassören var från Göteborg och jag frågade vad han gjorde här. Det undrade han också. Men det var av samma skäl som jag bor där jag bor, man flyttar inte från sina barn före de är vuxna/utflugna. Han går i pension om ett år och då flyttar han till Göteborg med omnejd.

 Jag har min kylbox med så helt utan kylförvaring är jag inte, men mejerivaror, kött etc undviker jag ändå eftersom kylboxen endast kyler under färd.

 Så blev det växlande molnighet och sporadiska skurar. Dags att "se" Gällivare.

 Hittade en plantskola och frågade lite om att odla hjortron. De finns en sort "Nybo" som är självfertiliserande. Men hon hade inga hjortronplantor. Däremot fick jag tips om att se kyrkan och gymnasieskolan som tydligen fått nåt pris. Annars är det LKAB och Boliden och deras gruvdrift som Gällivare är känt för.

 Hitta inget "riktigt" centrum när jag körde omkring i city. Järnvägsstationen typ.

 Kyrkan var även här en fin träkyrka och inte heller här finns gravar trots att ett stort område runt kyrkan finns för det.

 Kunskapens Hus (gymnasieskolan) låg mitt emot kyrkan, den som vunnit pris. Den vann pris för bästa interiör. Den var också stängd. Av säkerhetsskäl. Fast när någon gick ut gick jag in.

 På resande fot passar man på att gå på toa när tillfälle ges. Så det blev ett taktikbesök.

 Så fick jag nys om Aitik utanför stan, men där får man inte vara. Men de hade en skopa och ett däck för beskådan utanför arbetsplatsen.

Började dagen lite sent så jag drog vidare. Kraftigt försenad mot min plan  Jag får stryka något annat längs vägen om det behövs.

 Liten avstickare till Laplands airport. Gick snabbt.

[Foto vägskylt Kiruna]

 Efter Gällivare tröttnade jag på   "Stockholm" i radio och började lyssna på P4 norrbotten istället.

Höll på att missa Svaappavara. Överraskande mysigt ställe.
[Foto: Lkab malmfabrik i fjärran.]

 Hastighetsskyltarna här uppe verkar vara mest en rekommendation.  Jag förstår varför. Mest breda, raka vägar och bra sikt. Det är nog bara turisterns som håller hastigheten.

 Så nådde jag Jukkasjärvi. Ishotell var inte svårt att hitta även fast det är sommar. Såklart fanns det inget ishotell, det som byggs upp varje vinter, men de har ju hotell året runt med vanliga rum också, så jag gick in i receptionen. Köpte mig en souvenir i form av en isskrapa med p-skiva. Så gick jag ut för att titta på Torneälv, där de tar isblocken på vintern.

 Gick sakta mot en stor entré medan jag tittade på skyltarna. När jag kom riktigt nära öppnades dörrarna och jag blev så förvånad. Där satt en kille i en reception och jag frågade vad detta var. Ishotellet, sa han självklart. Får jag gå in? Javisst.

 Jag njöt. Det var både utställning och att man fick gå in i rummen.😍 Så vackert! Så häftigt!

 Det var -5°C där inne och det kändes riktigt varmt när man kom ut igen. Fotade såklart jättemycket och när jag kom ut så hade jag 1% kvar på batteriet.

 Vet ni att idag uppfylldes en dröm jag haft sedan tonåren. Jag är så lycklig att jag äntligen fått se detta, även om det är sommarversionen. Väldigt lycklig över att jag faktiskt hann för jag visste ju inte om detta. Jag hade 35 minuter på mig att se allt före de stängde och det räckte tydligen.

 Efter ishotellet hade jag inget batteri kvar på mobilen och jag planerade att ta dagens löprunda här. Jag tänkte till och letade upp min snabbladdare, sen satte jag mig i hotellets lobby.

 När jag hade minst 50% gav jag mig iväg på en löprunda längs älv och i samhälle.

 Ytterligare försening pga batteribrist, men det löser sig.

 Kiruna hade kyrkogård och det var nog den största jag någonsin sett. Här går det bra. Såg några gravar som utmärkte sig. Det var jättefint med förgätmigej. Det är ovanligt att svenska/svenska gravar har bild på den avlidne och då ingraverad i stenen.

 Kyrkan var fortfarande under konstruktion så den kom jag tyvärr inte så nära som jag ville. Men den är mäktig. Tänk att man har flyttat hela den flera kilometer. Det är ganska sjukt att flytta en hel stad. Fast man flyttar bara historiska byggnader. Vanligt folk får flytta till nybyggt.

 Lite om varför Kiruna flyttar
https://kiruna.se/stadsomvandling/startsida/besokare/bakgrund.html

 Snörade på mig Vandringskängorna och gick upp för Luossabacken, 156 meter stigning. Fin utsikt. Fortfarande molnigt, så ingen midnattssol syns.

 Såg ett djur gå längs vägen, som jag googla fram nog är en korsräv. Detta var vid Torneträsk.

 Abisko Ö, som samhället heter är inte stort. Tog en liten lov ovanför affären och stationen.

 Kl 0040 såg jag två liftare, som jag pratade med i natten. Den ena från Budapest den andra Indien. De hafe gått Kungsleden ovh ville nu till Kiruna. Inte mitt håll. På sätt och vis bra.

 Fortsatte mot Riksgränsen, den där skidorten många åker till. Hade hoppats hitta en bra sovplats i Sverige men nej.

 Direkt efter Riksgränsen kom nlandsgränsen till Norge. Körde ett stycke till sen körde jag ner i diket.
Hittade en bra plats och tänkte att backa ner var praktiskt. Men jag var bevisligen trött för jag missade infarten och fastnade i diket.

 Behövde inte vänta jättelänge så kom två norska bilar. De hjälpte mig upp.

 Skriver mer utförligt i  morgondagens inlägg. Det hände trots allt på nya dygnet. 

21 juni 2026

Dag 3: Vilhelmina, Storuman, Renar, Arvidsjaur, Polcirkeln, Jokkmokk, Dundret

 (Bilder och filmer kommer senare och vartefter tid finns.)

21/6 2026 

 Välbehövlig sömn till 10. Låg och skrev gårdagens blogginllägg. Drog sedan vidare. Första stopp Vilhelmina.








 

 Stannade vid Vilhelmina kyrka. Fin gammal träkyrka från1800-tal. Prickade in kyrkkaffet och blev bjuden på bullar. Förutom knäckebrödet jag åt var det min frukost. Hamnade bredvid en man som också var från Blekinge, närmare bestämt Eriksboda utanför Ronneby. Han hade flyttat till Vilhelmina för 3 år sedan. Det var nån gammal dröm han hade som han förverkligade. Hans hustru bor däremot  kvar i Växjö, dit de flyttade tillsammans.










 En udda gravsten:


 När jag var i färd med att lämna kyrkan kom jag i samspråk med ett trevligt par från Niece. Alltså de bodde i Niece på vintern och Sverige på sommaren. Nu är de på äventyr då de åker Indalsbanan (tåg) från norr till söder. Efter sommaren flyger de tillbaka till Frankrike.

 Der visade sig att de också hade planerat att se samevistet bredvid. Så vi hade sällskap. Kändes som att vara i alperna på väg upp, då det var brant vandring på en grusväg.










 Men så började det blåsa ordentligt, vädret slog alltså om. Jag tog snabbt beslutet att skynda mig ner till bilen för att slippa bli alltt för blöt. Med hoppsasteg nerför gick det snabbt. Regnet smattrade mot bilen och jag tyckte lite synd om de andra som blev strandade där uppe, utan regnkläder eller paraply, så jag körde upp. Hittade dem i Skogssamekåtan och frågade om de istället ville ha skjuts ner till t ex ett kafé tills deras tåg skulle gå åtskilliga timmar senare idag. (Margareta och Lars.)

 Mer trafik dagtid både bilar och lastbilar, men det jag såg mest av var husbilar och husvagnsekipage. Och många olika nationaliteter: Tyskland, Norge Italien, Frankrike, Lettland m fl.

 Nästa anhalt Storuman, där jag egentligen skulle tillbringat natten. Kartan skvallrade om det inte fanns nåt särskilt att se. Verkligen kan överraska.


 Lite överraskning iaf. Hittade en skylt mot "Utsikten". Vägen var brant uppför och döpt efter Björn Ferry. Var ju tvungen att googla och han är visst från Stensele en "förort" till Storuman. Storslagen utsikt men ingen stor turistattraktion, just nu. Det fanns dock ett kafé på toppen. Vet inte hur välbesökt det är.









Kort stopp i Blattnicksele.


 Nästa mål var Arvidsjaur. Inga planerade stopp för sevärdheter dit, men det dyker ibland upp det man minst väntar sig. Och jag hade rätt i det.

 Först en rolig skylt; Aha.


 Blir mycket förvånad när man ser bilar parkerade i vägrenen MOT färdriktningen. Man undrar ju genast om det hänt en olycka men nej. Det var bara fullt på gårdsplan. En samling män stod där och diskuterade något. Troligen INTE att det är olagligt att parkera mot färdriktningen i Sverige. (Däremot tillåtet i Norge och Danmark.)

 Vid Slagnäsforsens camping (Öster om Sorsele) var det än fler bilar parkerade på vägen. Dessa stod korrekt i färdriktningen varför man undrar: Vad hände här? Var ju bara tvungen att vända, parkera, gå in och titta.

 Fick kontakt med ett trevlig par med två yngre barn, vilka bodde just i Sorsele. De var där för att hjälpa till vid kalvmärkning. De letar ut vilken kalv som tillhör vilken vaja (hona) så sätter de en öronmärkning på den. Dessutom en stor nummerbricka så de ser vilka kalvar som blivit märkta. En renhane kallas förresten sarv, om den inte är kastrerad för då är det en härk. Blev genast nyfiken på ordet härke, som ju är ett nedsättande ord.



 Det grymtande lätet är renarna som signalerar till varandra typ "här är jag, håll dig till mig", mellan mor och kalv.

Det lite klickande ljudet är renarnas leder när de springer/går.




 Vanligtvis görs kalvmärkning på natten när det är svalt, för renarna. Men nu var det svalt dagtid. Tar många timmar. De i hängnet är bara en liten del (en bottn) av alla renar. Tusentals renar hos en ägare.

 Det var några få i hängnet, de flesta väntade utanför. Barnen pratad om ålder och när de gick på dagis. Hörde att avdelningarna hette Haren och Ripan. Intressant ur perspektiv att det är helt annorlunda mot städer där avdelningar heter exv tussilgao eller regnbågen. Det är alltså kutym att ha namn med lokal anknytning.


 Två turister på MC kom förbi. De var från Slovenien och hade varit på Nordkap. De stannade av samma anledning som jag, alla bilar. De var påväg söderut och jag tipsade om Döda Fallet. Pratade också med ett franskt par, men deras engelska var knapphändig.

 Så var det dags för alla som väntade att hängnet, även barnen. Nu var det nämligen dags att fånga in kalvarna en och en för att bl a ta bort nummerbrickan som tidigare omsorgsfullt satts dit.











Ibland händer att nybörjarna tappar sin snara. Kan meddela att snaran senare lossnade från kalvens ben.

 När regnakuren kom avvek jag och styrde mot Arvidsjaur. Samtidigt blev det en vacker regnbåge.

 På sen vidare färden då fick man vara varsam på renar på/vid vägen. Restaurangpersonalen vid den Thailändska paviljongen berättade att så länge renarna betar är allt lugnt. Betar de inte får man vara vaksam då renarna är virriga individer. Det blev tydligt under resan.






 Vet just inget om Arvidsjaur. Wiki lärde mig att testverksamhet för Europas bilindustri sker här vintertid. Två kända personer med anknytning till Arvidsjaur är Brita Borg, som flyttade dit med sin man, och Nils van de Poel, som gjorde din militärtjänst på K4, jägarbataljonen.


 Stanna tittade på kyrkan som också var trä. Nöjde mig med att cruisa igenom stan.







Tre flaggor fr v: samiska, svenska, norska

 Rastade på rastplats polcirkeln. Pratade lite med två trevliga tyskar. De hade varit på Nordkap och var nu påväg tillbaka till Bayern i sin "Wohnwagen"/campervan. Jag är så galet avundsjuk på de som har råd att äga en sådan.







  Stannade i Jokkmokk. Där sprang jag även dagens runda. Såg den ena kyrkan, vilken inte har gravplatser. Såg minst sagt konstigt ut för en sydbo, men normalt här där det är tjäle i marken stor del av året.













Sprang förbi Jokkmokks nedlagda järnvägsstation. Det var skyltat till den men var sedan många år en privatbostad.





 Körde mot Gällivare och såg en skylt mot Dundrets toppstation. Klockan var strax efter midnatt och det var fortfarande ljust såklart, men jag var inte ensam om att vara där mitt i natten. Mötte fem bilar som körde ner. När jag skulle köra ner anlände en till bil.













 Hittade en hyfsat undangömd plats på nervägen där jag spenderade natten. Hade inte lust att campa på toppen som andra gjorde.