Tredje gången(året) gillt. :)

15 april 2009

Ett steg närmare.

Idag så skrev jag så min sista teoridel till taxiförarlegitimationen, kartprovet. Vi hade generösa 120 minuter på oss att klara fyra fallbeskriningar á fyra frågor + fyra testfrågor. Alltså 20 frågor totalt varav fyra inte räknas. Jag var väl klar efter halva tiden, typ. Att läsa kartor är inte min svaga sida.

Jag fick fallfrågor som rörde städerna/områdena; Gotland, Linköping, Luleå, Göteborg och Malmö. Linköping kändes underligt att räkna på. Jag känner till staden så pass bra att jag vet ungefär vilka vägar man bör köra eller inte köra. Men frågan var ju hur Vägverkets test räknade?

Hur som helst. Jag fick 14 rätt av 16 vilket var godkänt. (Elva rätt hade räckt.)
Jag får dock aldrig reda på vilken stad som var kontrollfrågor, men det måste vara någon av Luleå, Linköping eller Malmö. För jag hade ett fel på en gotlandsfråga. (nån kund som skulle till en jäkla golfbana norr om Visby) samt en göteborgsfråga (hur långt det var kvar till målet efter att man hade svängt av en viss väg).

Nu återstår bara uppkörningen. Jag tar inte ut något i förskott, men köra bil kan jag. Men det kan ju dyka upp fordonskännedom eller specialkörning, som man inte kommer ihåg hur man ska hantera, exempelvis skolskjutsning. Står inte så mycket om sånt i litteraturen, men det som står tror jag att jag kan. Ska bara letas fram ur hjärnan vi rätt tillfälle. ;)

PS. Jag fick ett exemplar av kartboken där alla mina orter och sådant var markerade. Tack snälla du som var före, i och med det hittade jag ännu lättare i karta och register. Tokigt att det råkade vara samma frågor.

1 kommentar:

mamma sa...

O,så bra det låter! Nu har du snart en ny inkomstkælla.