Tredje gången(året) gillt. :)

10 april 2020

Varför Därför

(Skrivet 2020-01-26)

Jag får mycket sällan kommentarer på mina inlägg här på bloggen. När jag pratar med min omgivning får jag däremot frågor som jag så gott jag kan försöker svara på. Tänkte att det kanske finns intresse att offentligt reda ut de här.

Har du andra frågor? Ställ de i en kommentar så ska jag försöka svara.

Varför tar det så långt tid innan dina lopprapporter/race report blir skrivna?

Har inte alltid ork. Läs om "the Spoon Theory" och fundera ett tag på hur många skedar du använder för olika göromål. Tänk på att en frisk människa har hur många skedar som helst medan någon med (kronisk) sjukdom har ett begränsat antal. Sedan får du fundera på hur det blir om skedarna tar slut. Jag prioriterar min familj och att överleva mig själv.

Varför tar det så långt tid innan dina lopprapporter/race report blir publicerade?

När jag väl har ett påbörjat inlägg på bloggen så är det enda jag behöver för att slutföra det ork och tid. Mina anteckningar är på inga sätt fullständiga meningar eller färdiga texter. De måste formuleras så de blir begripliga, broderas ut samt hamna i rätt ordning. Jag vill gärna ha välskrivna texter* men min uthållighet (se sista frågan) är begränsad, vilket visar sig i att jag är splittrad och inte kan fokusera lika länge som förr på en sak. Därför tar det tid att skriva och redigera. Det tar med andra ord flertalet dagar och till och med veckor att få en text som jag är nöjd med. Ska det vara bilder med tar det förmodligen ännu längre tid. Allt handlar om dagsform.

Hur kan du komma ihåg vad som hänt så lång tid efteråt?

Kort svar: Det gör jag inte. Inte detaljerna iaf.

Långt svar: Mitt minne är tyvärr inte helt som det ska vara. Dock är det inte långtidsminnet som är drabbat. Sanningen är att jag samma dag/kväll som loppet sker har skrivit ner noteringar och stödord om händelser. Dessa har jag lättåtkomligt i mobilen. Och på mest oväntade ställen, t ex i samtal med andra, poppar minnen upp och jag kan lätt fylla på dessa. När jag tycker att jag fått med allt värt att berätta om loppet fixar jag över text och stödord till bloggen.

Hur kan du orka springa/skida så långt/länge men inte jobba heltid?

Tänk om jag kunde svara exakt på det. Min hjärna är skadad på grund av den degenerativa sjukdomen MS - Multipel Skleros. Den är inte längre lika uthållig och orkar helt enkelt inte lika mycket ljud och andra stimuli som den gjorde förr. Det som gör att jag orkar (skid)löpning är just att kroppen får jobba men den trötta hjärnan behöver inte engageras något nämnvärt. Det är därför jag mår bra av den aktiviteten. Få mentala processer/kognition behöver engageras, ty dessa är massivt energikrävande. Rent fysiskt/motoriskt är jag inte sjuk (med undantag för en del skador då och då), det är som sagt min hjärna som är något defekt i vissa avseenden. I andra avseenden fungerar den utmärkt. Jag är inte dum i huvudet bara för att saker ta längre tid, så att säga.
Att springa långt är en träningssak har jag märkt.



*Är man uppvuxen i en "språkpolisig" familj så ligger det i generna att det ska vara snygg och bra svenska. På sista tiden känner jag, ledsamt nog, att jag vacklar i min språkkänsla.

Inga kommentarer: