(Text kommer att redigeras och bilder kommer så småningom. Är på min resa för att uppleva, inte glo på mobilen.)
22/6
Sov dunderbra på Dundret, förutom att det blåste ordentligt i byarna så bilen gungade.
Regnade när jag vaknade. Såg att der växte hjortron där jag parkerat.
Visste inte riktigt vad jag ville se i Gällivare. Dundret hade jag ju t ex redan sett. Började med att hitta en mack för att tanka. Upptäckte att jag kunde använda mitt Ingo-kort på Circle K stationer. Typiskt bra, för då betalar jag bränslet nästa månad. På en mack finns toalett och då passar man på att framförallt göra "det andra".
Jag ska in i Norge om någon dag så jag passade på att proviantera sånt som man kan äta men ändå håller sig utan kyl; exv fruk, knäckebröd, mjukost och snacks. Gifflar i påse etc är perfekt när man blir hungrig under färd. Handlade en yoghurt och prisnedsatt smörgås för intag senare idag. Kassören var från Göteborg och jag frågade vad han gjorde här. Det undrade han också. Men det var av samma skäl som jag bor där jag bor, man flyttar inte från sina barn före de är vuxna/utflugna. Han går i pension om ett år och då flyttar han till Göteborg med omnejd.
Jag har min kylbox med så helt utan kylflörvaring är jag inte, men mejerivaror, kött etc undviker jag ändå eftersom kylboxen endast kyler under färd.
Så blev det växlande molnighet och sporadiska skurar. Dags att "se" Gällivare.
Hittade en plantskola och frågade lite om att odla hjortron. De finns en sort "Nybo" som är självfertiliserande.
Fick tips om att se kyrkan och gymnasieskolan som tydligen fått pris.
Annars är det LKAB och Boliden och deras gruvdrift som Gällivare är känt för.
Hitta inget "riktigt" centrum när jag körde omkring i city. Järnvägsstationen typ.
Kyrkan var en fin träkyrka och inte heller här finns gravar trots att ett stort område för det finns.
Kunskapens Hus (gymnasieskolan) mitt emot som vunnit pris. Den var också stängd. Av säkerhetsskäl. När någon gick ut gick jag in.
https://www.arkitekt.se/arkitekturpris/guldstolen/kunskapshuset-i-gallivare-har-basta-inredningen/
På resande fot passar man på att gå på toa när tillfälle ges. Så det blev ett taktikbesök.
Så fick jag nys om Aitik utanför stan, men där får man inte vara. Men de hade en skopa och ett däck för beskådan utanför arbetsplatsen.
Började dagen lite sent så jag drog vidare. Kraftigt försenad mot min plan Jag får stryka något annat längs vägen.
Avstickare till Laplabds airport. Gick snabbt.
[Foto vägskylt Kiruna]
Efter Gällivare tröttnade jag på "Stockholm" i radio och började lyssna på p4 norrbotten istället.
Höll på att missa Svaappavara. Överraskande mysigt ställe.
Foto: Lkab malmfabrik i fjärran.]
Hastighetsskyltarna här uppe verkar vars mest en rekommendation. Jag förstår varför. Mest breda, raka vägar och bra sikt. Det är nog bara turisterns som håller hastigheten.
Så nådde jag Jukkasjärvi. Ishotell var inte svårt att hitta även fast det är sommar. Såklart fanns det inget ishotell, det som byggs upp varje vinter, men de har ju hotell året runt med vanliga rum också, så jag gick in i receptionen. Köpte mig en souvenir i form av en isskrapa med p-skiva. Så gick jag ut för att titta på Tonreälv, där de tar isblocken på vintern.
Gick sakta mot en stor entré medan jag tittade på skyltarna. När jag kom riktigt nära öppnades dörrarna och jag blev så förvånad. Där satt en kille i en reception och jag frågade vad detta var. Ishotellet, sa han självklart. Får jag gå in? Javisst.
Jag njöt. Det var både utställning och att man fick gå in i rummen.😍 Så vackert! Så häftigt!
Det var -5°C där inne och det kändes riktigt varmt när man kom ut igen. Fotade såklart jättemycket och när jag kom ut så hade jag 1% kvar på batteriet.
Vet ni att idag uppfylldes en dröm jag haft sedan tonåren. Jag är så lycklig att jag äntligen fått se detta, även om det är sommarversionen. Väldigt lycklig över att jag faktiskt hann för jag visste ju inte om detta. Jag hade 35 minuter på mig att se allt före de stängde och det räckte tydligen.
Efter ishotellet hade jag inget batteri kvar på mobilen och jag planerade att ta dagens löprunda här. Jag tänkte till och letade upp min snabbladdare, sen satte jag mig i hotellets lobby.
När jag hade minst 50% gav jag mig iväg på en löprunda längs älv och i samhälle.
Ytterligare försening pga battrtibrist, men det löser sig.
Kiruna hade kyrkogård och det var nog den största jag någonsin sett. Såg några gravar som utmärkte sig. Det var jättefint med förgätmigej. Det är ovanligt att svenska/svenska gravar har bild på den avlidne och då ingraverad i stenen.
Kyrkan var fortfarande under konstruktion så den kom jag tyvärr inte så nära som jag ville. Men den är mäktig. Tänk att man har flyttat hela den flera kilometer.
Lite om varför Kiruna flyttar
https://kiruna.se/stadsomvandling/startsida/besokare/bakgrund.html
Snörade på mig Vandringskängorna och gick upp för Luossabacken, 156 meter stigning. Fin utsikt. Fortfarande molnigt, så ingen midnattssol syns.
Såg en korsräv vid Torneträsk.
Abisko Ö, som samhället heter är inte stort. Tog en liten lov ovanför affären och stationen.
Kl 0040 såg jag två liftare, som jag pratade med i natten. Den ena från Budapest den andra Indien. De hafe gått Kungsleden ovh ville nu till Kiruna. Inte mitt håll. På sätt och vis bra.
Fortsatte mot Riksgränsen, den där skidorten många åker till. Hade hoppats hitta en bra sovplats i Sverige men nej.
Direkt efter Riksgränsen kom norska gränsen. Körde ett stycke till sen backade jag ner i diket.
Hittade en bra plats och tänkte att backa ner var praktiskt. Men jag var bevisligen trött för jag missade infarten och fastnade i diket.
Behövde inte vänta jättelänge så kom två norska bilar. De hjälpte mig upp.
Sov dunderbra på Dundret, förutom att det blåste ordentligt i byarna så bilen gungade.
Regnade när jag vaknade. Såg att der växte hjortron där jag parkerat.
Visste inte riktigt vad jag ville se i Gällivare. Dundret hade jag ju t ex redan sett. Började med att hitta en mack för att tanka. Upptäckte att jag kunde använda mitt Ingo-kort på Circle K stationer. Typiskt bra, för då betalar jag bränslet nästa månad. På en mack finns toalett och då passar man på att framförallt göra "det andra".
Jag ska in i Norge om någon dag så jag passade på att proviantera sånt som man kan äta men ändå håller sig utan kyl; exv fruk, knäckebröd, mjukost och snacks. Gifflar i påse etc är perfekt när man blir hungrig under färd. Handlade en yoghurt och prisnedsatt smörgås för intag senare idag. Kassören var från Göteborg och jag frågade vad han gjorde här. Det undrade han också. Men det var av samma skäl som jag bor där jag bor, man flyttar inte från sina barn före de är vuxna/utflugna. Han går i pension om ett år och då flyttar han till Göteborg med omnejd.
Jag har min kylbox med så helt utan kylflörvaring är jag inte, men mejerivaror, kött etc undviker jag ändå eftersom kylboxen endast kyler under färd.
Så blev det växlande molnighet och sporadiska skurar. Dags att "se" Gällivare.
Hittade en plantskola och frågade lite om att odla hjortron. De finns en sort "Nybo" som är självfertiliserande.
Fick tips om att se kyrkan och gymnasieskolan som tydligen fått pris.
Annars är det LKAB och Boliden och deras gruvdrift som Gällivare är känt för.
Hitta inget "riktigt" centrum när jag körde omkring i city. Järnvägsstationen typ.
Kyrkan var en fin träkyrka och inte heller här finns gravar trots att ett stort område för det finns.
Kunskapens Hus (gymnasieskolan) mitt emot som vunnit pris. Den var också stängd. Av säkerhetsskäl. När någon gick ut gick jag in.
https://www.arkitekt.se/arkitekturpris/guldstolen/kunskapshuset-i-gallivare-har-basta-inredningen/
På resande fot passar man på att gå på toa när tillfälle ges. Så det blev ett taktikbesök.
Så fick jag nys om Aitik utanför stan, men där får man inte vara. Men de hade en skopa och ett däck för beskådan utanför arbetsplatsen.
Började dagen lite sent så jag drog vidare. Kraftigt försenad mot min plan Jag får stryka något annat längs vägen.
Avstickare till Laplabds airport. Gick snabbt.
[Foto vägskylt Kiruna]
Efter Gällivare tröttnade jag på "Stockholm" i radio och började lyssna på p4 norrbotten istället.
Höll på att missa Svaappavara. Överraskande mysigt ställe.
Foto: Lkab malmfabrik i fjärran.]
Hastighetsskyltarna här uppe verkar vars mest en rekommendation. Jag förstår varför. Mest breda, raka vägar och bra sikt. Det är nog bara turisterns som håller hastigheten.
Så nådde jag Jukkasjärvi. Ishotell var inte svårt att hitta även fast det är sommar. Såklart fanns det inget ishotell, det som byggs upp varje vinter, men de har ju hotell året runt med vanliga rum också, så jag gick in i receptionen. Köpte mig en souvenir i form av en isskrapa med p-skiva. Så gick jag ut för att titta på Tonreälv, där de tar isblocken på vintern.
Gick sakta mot en stor entré medan jag tittade på skyltarna. När jag kom riktigt nära öppnades dörrarna och jag blev så förvånad. Där satt en kille i en reception och jag frågade vad detta var. Ishotellet, sa han självklart. Får jag gå in? Javisst.
Jag njöt. Det var både utställning och att man fick gå in i rummen.😍 Så vackert! Så häftigt!
Det var -5°C där inne och det kändes riktigt varmt när man kom ut igen. Fotade såklart jättemycket och när jag kom ut så hade jag 1% kvar på batteriet.
Vet ni att idag uppfylldes en dröm jag haft sedan tonåren. Jag är så lycklig att jag äntligen fått se detta, även om det är sommarversionen. Väldigt lycklig över att jag faktiskt hann för jag visste ju inte om detta. Jag hade 35 minuter på mig att se allt före de stängde och det räckte tydligen.
Efter ishotellet hade jag inget batteri kvar på mobilen och jag planerade att ta dagens löprunda här. Jag tänkte till och letade upp min snabbladdare, sen satte jag mig i hotellets lobby.
När jag hade minst 50% gav jag mig iväg på en löprunda längs älv och i samhälle.
Ytterligare försening pga battrtibrist, men det löser sig.
Kiruna hade kyrkogård och det var nog den största jag någonsin sett. Såg några gravar som utmärkte sig. Det var jättefint med förgätmigej. Det är ovanligt att svenska/svenska gravar har bild på den avlidne och då ingraverad i stenen.
Kyrkan var fortfarande under konstruktion så den kom jag tyvärr inte så nära som jag ville. Men den är mäktig. Tänk att man har flyttat hela den flera kilometer.
Lite om varför Kiruna flyttar
https://kiruna.se/stadsomvandling/startsida/besokare/bakgrund.html
Snörade på mig Vandringskängorna och gick upp för Luossabacken, 156 meter stigning. Fin utsikt. Fortfarande molnigt, så ingen midnattssol syns.
Såg en korsräv vid Torneträsk.
Abisko Ö, som samhället heter är inte stort. Tog en liten lov ovanför affären och stationen.
Kl 0040 såg jag två liftare, som jag pratade med i natten. Den ena från Budapest den andra Indien. De hafe gått Kungsleden ovh ville nu till Kiruna. Inte mitt håll. På sätt och vis bra.
Fortsatte mot Riksgränsen, den där skidorten många åker till. Hade hoppats hitta en bra sovplats i Sverige men nej.
Direkt efter Riksgränsen kom norska gränsen. Körde ett stycke till sen backade jag ner i diket.
Hittade en bra plats och tänkte att backa ner var praktiskt. Men jag var bevisligen trött för jag missade infarten och fastnade i diket.
Behövde inte vänta jättelänge så kom två norska bilar. De hjälpte mig upp.






Inga kommentarer:
Skicka en kommentar