Tredje gången(året) gillt. :)

25 november 2010

Väntmusik

När jag sitter på jobbet tänker jag alltid att jag måste blogga om väntmusik som jag hör i telefonen. Och här kommer det alltså äntligen.

Först ska jag berätta att jag, i väntan på ett 'ordentligt', jobb har en anställning där jag ringer och ställer frågor till folk och företag, marknadsundersökningar kallas det. Det händer då och då, ja ganska ofta faktiskt, att man blir vidarekopplade från växeln till den man söker. Undertiden man väntar så är det antingen vanliga signaler, dödstyst eller s k väntmusik. Och det är just den där väntmusiken som är lite intressant.

Det är egentligen ingen bra musik man bjuds på, och vem har sagt att man ens vill lyssna på musik medan man väntar? Det måste vara ganska svårt att göra sådan musik förresten. Nåja. De trudelutter jag har fått lyssna på är generellt av 'svävande' modell, likt musiken från filmen the Beach. De låtar som inte är av svävande modell är jazz/bluesigt, klassisk musik förekommer också men den är oftast "plinke-plonkig", det vill säga inte med t ex stråkinstrument. De känns väldigt allmänna trots att de inte tilltalar en, iaf inte mig.

Men det finns undantag. Jag har fått lyssna på riktigt trevlig musik också. Rainy Night In Georgia - Ray Charles, Stand By Me - Ben E. King och Piece Of My Heart - Erma Franklin till exempel. När man får höra nämnd musik önskar man att de aldrig svarar eller att telefonkön är jättelång. Något för Försäkringskassan att tänka på.

Tycker det är både bra och dåligt med väntmusik. Det som är bra är att man får en bekräftelse på att man fortfarande står i kontakt med den man ringde (jmfr: tyst i luren). Det som är dåligt är att man inte vet hur långt man ev har kvar till målet, att komma fram till den man söker samt att musiken som jag tidigare sa oftast inte är bra.

1 kommentar:

Camilla sa...

Hahaha, där har du en poäng Elisabet...
Aldrig tänkt så faktiskt :)

Kram Camilla S