Tredje gången(året) gillt. :)

20 maj 2009

Namnsnurren! eller Vad ska barnet heta?

Jag hittade en namngenerator som slumpar fram namn utifrån föräldrarnas namn. Det som var spännande med denna var att det blev olika förslag om man bara modifierade namnen lite. Det vill säga om vi hade stavat våra namn på ett annat sätt. Jag var ju också tvungen att testa resultatet om vi hetat våra andranamn. Jag har dock tre namn och blivande pappan bara två, vilket ger ganska många kombinationer, speciellt som att mitt tilltalsnamn kan stavas på i alla fall två olika vanligt förekommande sätt och hans andranamn på en massa olika sätt. (Jag testade två olika stavningar utöver så som han stavar.)

Men vi börjar med de förslag som blev utifrån våra namn så som de stavas i våra pass. (Flicknamn, Pojknamn):

Våra tilltalsnamn gav: Ingegerd, Ivan
Våra andranamn gav: Zelda, Zlatan
Mitt tilltalsnamn/hans andranamn gav: Ingvor, Jan
Mitt andranamn/hans tilltalsnamn gav: Jarla, Jonny
Mitt tredjenamn/hans tilltalsnamn gav: Hedda, Hannes
Mitt tredjenamn/hans andranamn gav: Helga, Heinrich

Sen med annan staving på båda eller något av våra namn.
(Flicknamn, Pojknamn):

Tilltalsnamn
-> Ida, Ibrahim
Andranamn
-> Eulalia, Frans
-> Fatemeh, Gabriel
Tilltalsnamn+Andranamn
-> Jacqueline, Johan
-> Irmelin, Jesus
-> Inez, Ingolf
-> Irja, Jerker
-> Ingrid, James
Tredjenamn+Andranamn
-> Hillevi, Holger
-> Hermione, Henrik

Så tyckte generatorn. Vi tänker inte avslöja vad vi tycker mer än att jag kan lugna er med att det inte kommer bli vare sig någon Ingegerd eller Ingolf.

Vad tycker ni? Någon av namnen ovan som föll er i smaken, eller har ni andra roliga förslag? =)

5 kommentarer:

mamma sa...

Tja, Jesus är väl inte aktuellt precis. Eulalia och Fatemeh väl knappast, tror jag. Zlatan och Ibrahim, nähä. Jonny och Heinrich-usch! Det var faktiskt bara Hedda och Hannes och kanske Henrik som jag gillade. Siri är fint, men det fanns inte på denna lista.

Lakritztrollet sa...

Heinrich och Henrik är ju samma namn, fast på olika språk...

Hoppas du insåg att detta var slumpgeneratorns lista/förslag, inte våra. Vår lista är så superduperhemlig att den knappt existerar. ;)

mamma sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Kristofer sa...

Och nu skall brorsan uttala sig...
Skall knatten bli lika bra som sin mamma på att sparka boll så ska han väl heta Zlatan Ibrahim?
Frans är ett fint namn, dessutom är det vanligt i släkten, fast då stavat Franz. Även Helga finns i släkten. Jacqueline är fint, fast det får mig att tänka på Go-Trabi-Go. Ingrid låter som en bitter surkärring och Hermione som en blivande häxa. Det får alltså bli Jesus! Låter kraftfullt och som om han kommer att förända världen. Gabriel spelar i samma division. Annars tror jag mig veta att Xerxes är ett av dina favoritnamn. Undvik i alla fall ÅÄÖ i namnet. Mailadresser som Asa och Hakan blir bara fånigt.

Kram!

Lakritztrollet sa...

Hahaha, bra reflektion brorsan! Kan bara hålla med i (nästan) allt. Det där med ÅÄÖ är vi rungande överrens om iaf, men inte på grund av mailadresserna utan av andra skäl.

Kram tilbaka!