Tredje gången(året) gillt. :)

10 november 2017

Slöseri av resurser

På akuten sa de, du har lunginflammation (pneumoni), vi skriver ut penicillin, hör av dig till vårdcentralen (VC) om det inte blir bättre. Tack och hej, typ.

Jag frågade specifikt om läkarintyg eftersom jag redan varit hemma nästan en vecka. De sa vänd dig till VC. Så sjukskrivning från akutmottagningen fick jag minsann inte.

Så idag ringde jag VC. Lite sjukt att en sjuk ska ha ork att ringa runt om sådant. Jag fick iaf ett läkarintyg utan speciellt mycket ansträngning. Läkaren tyckte också det var konstigt att jag inte fått sjukskrivning från akuten och sa att det skulle hon påpeka för dem att det minsann är olämpligt. Ett slöseri av tid och resurser. Jag kan bara hålla med.

En annan intressant grej med att jag ringde VC var att jag fick mer detaljerad info om sjukdom och röntgenfynd. Läkaren lyssnade ju igenom diktatet och läste röntgensvaret före hon ringde mig. (Tidigare hade jag pratat med en sjuksköterska.)  Jo, akutenläkaren sa att jag hade pneumoni och sen inget mer. VC-läkaren däremot meddelade att jag hade dubbelsidig pneumoni samt att de hade hittat en annan avvikelse på ena lungan. En avvikelse som enligt pm behöver följas upp om sex månader. Hon sa att det var vanligt att hitta såna där avvikelser och att de vanligtvis är benigna, men att den var så stor att uppföljning med dt är standard. Det första jag gjorde efter att ha avslutat telefonsamtalet var att googla noduli, för jag hade ingen aning om vad det var. Härligt att få sån fin information via telefon. Nu går jag ju liksom inte och oroar mig att den ska vara malign...

Inga kommentarer: