Tredje gången(året) gillt. :)

11 oktober 2019

Choklad och lakrits som motpol

Som motpol till all träning var jag igår på Bak- och Chokladfestivalen på Stockholmsmässan.

Jag har många år velat besöka denna men det har inte passat. Ett år försökte jag passa in det med en musikal jag och två vänner ville se. Men jag klantade till det och köpte musikalbiljetter till fel helg, så det gick inte att kombinera.

Men wow! När jag kom in så kändes det som om jag var i paradiset. Så mycket vackra praliner och godheter. Och gott om choklad i diverse utföranden. Choklad och lakrits är en oslagbar kombination.


Det vore elakt att enbart nämna ett eller några företag och bageri, så jag låter bli. Kan säga att min lakritsfavorit fanns med på mässan iaf. Likaså isländsk lakrits. Dock var det inte det märke jag fastnade för när jag var på Island för tretton år sedan. Det märket hette Nizza. Men den som fanns provsmak på var också god.

En annan wow-upplevelse var att få smaka på proffskonditorers bakverk. Det har jag aldrig gjort förut. Jag har ätit många goda desserter men aldrig från en prisad konditor. Förra årets vinnare i Årets Konditor, Disa Molin, visade hur hon gjorde en petit four. En av de bakverk hon vann med. Och några fick chansen att smaka. Jag var en av de som höll sig framme. Oh my... vad läcker den var. Mina minnen av petit four blev genast värda att minnas. Tidigare har det varit smaken av min mormors pâte à choux:er som låg någonstans i hippocampus. Nu är den glömd och ersatt av något gudomligt.


Jag letade upp exakt vad det var jag njöt av, för minnas allt som sas där och då var omöjligt.

"PETIT FOURER: ”TOMBOLA” – Pate a choux-bakelse fylld med
krämig vaniljgrädde och körsbärskräm. Dekorerad med en
vacker mördegsblomma och bladguld."

http://www.aretskonditor.se/press/pressmeddelanden/disa-molin-fran-goteborg-ar-arets-konditor-2018/

En stund senare förevisade en annan proffskonditor sina talanger. Cecilia Andersson som korades till Årets konditor 2012 visade en hallonskapelse och en chokladmousse. Jag fick möjlighet att smaka hallondesserten. Lika gudomlig som petit fouren.


Cecilia arbetade med något som hette "instant vegan gel". Det var en smet gjord av, enligt henne, det vita "gucket" (citrusfiber?) i citrusar. (Jag hittar bara att det är gjort av kassava.) Hur som helst fick vi reda på att det är en produkt som stabiliserar lösa såser och puréer och kunde ersätta ägg. Bra för veganer. Fördelen med denna var att den var fri från både lukt, färg och smak. Vi fick smaka och jag kan intyga att det inte smakade något.

Gick runt och spanade in alla läckerheter och köpte mig en del. Bland annat hittade jag en spännade bok om Japanska bakverk. Många av bakverken är gjorda på bönor och olika rissorter. Jag var ju hemskt nyfiken på hur de smakade och har sällan vägarna förbi Japan och har möjligheten att köpa bakverk där, så jag passade på att köpa en kaka. Även om jag kanske aldrig kommer baka något ur den boken så köpte jag den. Det är iaf mycket intressant läsning om en bakkultur man inte har en aning om och säkert inte kommer att se live. Nu har jag iaf boken så möjligheten att baka något ur den finns. Boken är skriven av Ai Ventura och går att beställa på nätet.

Härom veckan såg jag första delen i tv-serien "Chokladens underbara värld", där en person gjorde en grammofonskiva av choklad. Hon visade processen vid tillverkning och sa att det verkligen fungerade. Men vi tittare fick aldrig höra resultatet. Då blev det extra kul att en utställare faktisk förevisade att det funkar. En chokladskiva går att spela ungefär tio gånger, sedan har pickupen raspat sönder spåren. Då kan man äta upp skivan.

Den mest intressanta smakkombinationen jag smakade under dagen var den lakrits med choklad som var smaksatt med svart vitlök, hallon och balsamico vinäger. Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig och var lite tveksam att prova. Men jag vågade och den var oväntat god. Hade lust att köpa en burk, men vid den tidpunkten hade jag övertrasserat budgeten för utflykten. Nu vet jag hur den smakar till nästa gång jag ser den och har kanske råd.

Det sista jag inhandlade före det var dags att åka hem var ett exemplar av festivalpralinen. En pralin som exklusivt tillverkats för mässan och enbart såldes där och då. Jag köpte bara en och jag ska njuta av den när tillfälle ges. Iår var det med smak av kanelbulle.



Inga kommentarer: