Tredje gången(året) gillt. :)

29 september 2019

Rosabandet loppet 2019 - race report

Hade en trevlig kväll med plankstek av oxfilé, som jag typ aldrig äter annars, dagen före Rosabandet loppet.

Trött och uppe i varv samtidigt men somnade till slut.

Söndag (loppdag)
Sliten i kroppen men började så smått vakna av att alla packade ihop sina luftmadrass etc.
Åt en dålig frukost bestående av chips och två bullar jag sparat från gårdagens lopp.

Mina skor från gårdagen var fortfarande jätteblöta så jag valde att ta mina trailskor.

Vid 11-tiden drog jag mig mot Grönsta tillsammans med min madrassgranne. Agerande bärhjälp åt min sovgranne. Hon gjorde 55:an och var en hel del sliten, vilket man kan förstå. Passade på att smita med in och chilla i deras VIP-tält tills V.K. tagit sig Grönsta. Jag höll en låg profil. Just där och då kände jag att jag inte hade något att komma med med mina i sammanhanget ynka 30 km. De hade ju lyckats med 45 km på lördagen.

Så äntligen kom V.K. till Grönsta och vi möttes. Stod och pratade och hade det angenämt. Tittade runt på området lite grann för att se vad sponsorerna hade med sig. Lämnade överdragen på anvisa plats för att sedan stå i obligatorisk lång toakö men som ändå gick rätt kvickt.

Uppvärmning med alla snabba vältränade i startled 1B. De flesta hade förmodligen inte sprungit på lördagen. När jag står där i första startledet så känns det alltid som att jag hamnat fel. Men av någon anledning så kvalificerar jag mig till den startgruppen, vilket är trevligt.

Startskott och alla satte av i ett rasande tempo... såklart. De var ju pigga i kroppen. Såg på min klocka... 4:15 min/km. Skrattade för mig själv och visste att när backen kom skulle jag ändå gå.
Men jag klarade att springa halva Grönstabacken. Framsteg!

Tredje kilometer var min snabbaste med 5:22 min/km.

Slättförs och ffa utför gick det hur bra som helst att springa. Höll ett för högt tempo typ hela loppet, men det kompenserades av att jag ju gick i alla långa branta uppförsbackar.

Abborrbacken, hej hej. Lite ömt att gå uppför också. Lisa Ring ångade förbi mig på asfalten. Hon gjorde 55:an och startade 10 min efter mig. Schysst att hon inte hann ikapp förrän vid 5 km. Brydde mig inte om det och sprang först när jag passerade högsta punkten.

Var ändå förvånad hur hyfsat pigg jag var i benen på slättförslöpning och nerför bara ångade jag på för att iaf försöka vinna några sekunder av det jag gått upppför.

Valet av skor var helt fel även idag. Synd att jag inte gjorde tvärtom och hade trailskorna när det var regn och de vanliga idag när det var typ torrt. Men men, framåt tog jag mig i vilket fall.

Lycklig i mål på min 6:e Rosabandet loppet (fd Lidingö Tjejmil) och min andra Tjejklassiker. Som vanligt svårt att inte starta för hårt när man startar i första startgruppen. Rullade i mål på 1:01:09. Hade velat vara närmare timmen men jag är ändå nöjd. 🏅

Var till en början inte nöjd när jag kom i mål (riktigt förbannad vid förvarningen faktiskt). Men med några timmars distans till det hela så är det ju faktiskt en hyfsat snabb tid för en motionär med 30 km i benen. 😊

På väg hem från en fantastisk helg hör det till att fotografera familjens löpare med medalj vid det gula huset. Iår saknade dock barnen.

Placering: 551/2410 (första femtedelen)

Nästa lopp: 12/10, Göteborg (halv)marathon, 21,1 km.









Inga kommentarer: