Tredje gången(året) gillt. :)

5 mars 2022

Vasaloppet 10 (fd Blåbärsloppet)

 Klart! 5/3-22 

 Till detta år hade Vasaloppsorganisationen bytt namn på loppet. Förr hette det Blåbärsloppet. Nu har det blivit Vasaloppet 10. Att det bara är nio kilometer långt spelar ingen roll. Loppet är dock samma "jippo" med sponsorer som främsta målgrupp följt av barnfamiljer och nybörjare. 

 Åkte detta med dottern. En trevlig liten tradition vi har. 2022 är tredje året vi åker loppet. Egentligen skulle man kunna läsa lopprapporten från Blåbärsloppet 2020, för det skiljde sig inte så mycket från tidigare år.

 Äldsta barnet hade vuxit ur sina pjäxor från förra gången vi åkte 2020. Jag efterlyste bland vänner om det fanns några att låna. Snälla familjen Börjesson lånade ut både pjäxor och skidor till oss. Alltså inte till mig. Jag har både skidor och pjäxor. Mina fötter har slutat att växa för länge sedan. Familjen Börjesson har massor med skidutrustnibg eftersom hela familjen är talangfulla på sporten. De två äldsta barnen Tage och Olle tillhör Sverigeeliten bland juniorer. Tusen tack för lånet av utrustning. 

 Bussresan gick lite smidigare detta år. Stod på Prostgatan i Mora och väntade på avfärd tämligen länge istf på vägen nära starten i Eldris.

 Vallade skidorna och gjorde oss redo. Man fick starta när man ville. Så gav vi oss iväg.





Träffade på en elitåkare ett par kilometer från mål. Han testade skidor (och vallning?) för glatta livet. En trevlig man. Han ställde upp på selfie och önskade oss lycka till.

Vem det var? Tore Bjørseth Berdal. Han vann Vasaloppet 2019. 🙂

Så skidade vi vidare mot målet. Och i mål kom vi. Hurra!



 Efter dusch åkte vi till Rättvik för att lämna in mina skidor för vallning. Medan vi vänade på dem gick vi ut på bryggan och isen. Jag sparkade spark igen, det har jag inre gjort sedan jag var barn och bodde i Blekinge, vad jag kan minnas. Mitt stora barn fick prova för första gången. Härligt men också jobbigt. 



Inga kommentarer: