Tredje gången(året) gillt. :)

18 april 2023

Bromsmedicin tankning #2

 Jag har ju bytt bromsmedicin, från Tecfidera (kapslar) till Rituximab, aka Rixathon eller Mabthera, infusion. 

 Första infusionen fick jag i oktober -22. Två veckor före jag var på akuten pga andnöd. Idag var det dags för påfyllning. Sjuksköterskan frågade hur det hade gått förra gången, om jag fått biverkningar eller så. Jag sa som det var att allt gick bra under själva "tankningen" men att jag fått besvär efteråt i form av obehag i bröstet och andnöd. Hon dementerade starkt att det skulle vara biverkningar från Rituximab, fast jag sa att akuten kontaktat neurologen i ärendet och att de sagt att det var en biverkning. Vem ska man tro på?

 Hur som helst, en stund in i behandlingen blev det tyngre att andas. Inget alarmerande men ändå. Det blev inte värre utan förblev  hanterbart. 

 Nu hoppas jag att "rävgiftet" gör sitt jobb och inget mer, för i övrigt är jag nöjd med att slippa kapslar varje dag, eller för all del injektioner, som jag hade ett kort tag i början av min diagnos.

Inga kommentarer: