Tredje gången(året) gillt. :)

4 december 2023

Vad var det jag sa

 Jag(J) möter ett felmeddelande på datorn jag ska logga in på. Tar kontakt med anställd (K) och påpekar att datorn behöver typ konfigureras om.


-K: Är det "blå skärm"? Då ska du göra såhär.... bla bla bla stänga av wifi etc.

Jag gör som instruerats men det funkar ändå inte när samma meddelande kommer upp.

K: -Har du skrivit in rätt lösenord?

J: -Japp.

K: -Kan du kolla med "ögat" för säkerhets skull?

J: -Jo då, rätt lösenord.

K (som ser lösenordet): -Men det är bara två siffror, det ska vara tre. Kolla ditt första mail, du fick av oss, och se vad det står där.

J: -... Det här?! (visar mailet)

K: -Ja. Vad står det?

J: -Tre siffror. Men det är inte rätt eftersom jag ju bytte lösenord. (Typ det första jag gjorde)

K: -Aha... hmmm. Vill du att jag ska generera ett nytt (lösenord)?

J: -Nej, det är enklare att ta en annan dator. Ni behöver fixa denna.

-Jag sätter en (post-it)lapp på.
 [Fungerar ej, stod det på lappen]

 Jag går och hämtar en annan dator och loggar in utan problem. Bara för att provocera visar jag upp att skärmen för "K", när jag går förbi rummet. Bevis på att det inte var fel på lösenord och att datorn behöver "fixas", vilket jag sa från början.

Inga kommentarer: