Tredje gången(året) gillt. :)

7 februari 2008

Vem får nummer 9?

Igår innan träningen så fick vi, förutom prova ut storlek på våra träningskläder, önska vilket nummer vi ville ha. Jag har ju de senaste 4 åren spelat med det jättefina nr 18. Nu förhåller det sig emellertid så att den som köpte in matchtröjor till detta lag tyckte att damer/kvinnor/flickor/töser är små till storleken. Detta resulterade i att tröja 1-9 är storlek XL (= 8st för utespelare) och nr 10-30 är storlek M (=20 ! st). Hur tänkte man då? Ingen storlek L och hur många tröjor som helst som är ganska små. Ska väl sägas att det är dammodell som är figursydda (läs: slimmade).

Jag kommer nätt och jämt i XL. Skulle helst vilja ha en storlek större om jag fick välja. Nåja, mitt val av nummer blir ju då begränsat till nr 2-9. Jag höftade till och önskade nr 9...hälften av 18. ;) Men det var visst ett populärt nummer. Vi är iaf en tre fyra som önskade det. När jag letar lite på nätet inser jag att det nog är något magiskt över det numret.

"Vem får nummer 9 - den klassiska ledar - och skyttekungströjan?

En historielektion i ämnet: Tröjnummer började användas i England på 1930-talet. Arsenals tränare Herbert Chapman var först och gjorde det för att kunna ändra spelarnas positioner under en match. Spelarna kunde med numrens hjälp se vilken medspelare som fanns i närheten. Numren antydde nämligen vilken position spelaren hade på plan. Så här var de fördelade: 1 målvakt 2 högerback 3 vänsterback 4 högerhalv 5 centerhalv 6 vänsterhalv 7 högerytter 8 högerinner 9 centerforward 10 vänsterinner 11 vänsterytter."

Källa: http://blogg.hd.se/sillyseason/2008/01/18/trojnumren-utdelade-men-vem-fick-nr-17/

Jag är inte helt hundra på vad en "-halv" är. Men jag skulle gissa att en sådan uppställning måste se ut något sånt här:
Nummer 9 passar mig utmärkt med denna uppställning, då jag ju helst spelar anfallare eller offensiv mittfältare. Men vi spelar troligen 4-4-2.
Hur som helst så spelar numret inte så stor roll egentligen. Men det hade ju varit praktiskt att ha samma nummer som innan, då det ju också står på alla mina tidigare träningskläder.

Inga kommentarer: