Tredje gången(året) gillt. :)

26 november 2008

Julprepp...

Idag har jag julstökat. Inte i den bemärkelsen att man städar och gör julfint i huset. För det blev nog stökigare efter än före, både i hus och kök.
Lite av det jag gjort:

  • Satt upp julslingan på balkongen.
  • Hängde upp en stjärna i taket.
  • Hängde upp en stjärna i gästrummet.
  • Ställde fram tomtar i fönstret.
  • Preppade adventsljusstaken.
  • Gjorde minutkola i micron.
  • Sist men inte minst gjorde rullrån...
Rullrån är vansinnigt gott och otroligt kladdigt att tillaga. Tar tid gör det också. Men nu när det är gjort känns det bra. Nu är man välkommen till svärsläkten denna jul också. :) Första året jag kom med rullrn till jul, så blev alla till sig av förtjusning. De hade inte ätit såna sedan mormor levde. Vilket tydligen var åtskilliga år sedan. (Mitten av 80-talet trodde min man, vid förfrågan.)Så nu har jag fått min lott i familjen: att varje jul förse dem med rullrån. ;)
Det som är lite tragiskt bara är att vi är så många som ska mumsa i oss rullrånen. Det tog två timmarna att göra 36st rullrån, men i slutänden får man bara njuta av ynka fyra stycken. Mycket jobb för lite 'treat'. Men de andra blir glada iaf, och dessutom så gör de andra saker till jul så som mat etc.

En förutsättning för att kunna tillverka dessa rullrån är att man har ett speciellt rullrånsjärn. Till cirka 15 rullrån behöver man:

1 dl strösocker
2 dl vetemjöl, precis
2 dl vispgrädde
½ dl kallt vatten
(smör till järnet, OBS! Inte margarin)

Blanda de torra ingredienserna; socker och mjöl.
Häll i vattnet, blanda så gott det går.
Blanda i grädden.
Värm järnet på båda sidor.
Dra ner plattan till trean.
Pensla järnet och lägg i en klick av smeten. (Pressas smeten utanför järnet har du använt för mycket, minska till nästa rån. ;) )
När rånet fått fin gyllenbrun färg (det kan gå fort beroende på plattans temperatur) är det dags att forma rånet. Använd en rundstav eller annat runt objekt, någon centimeter i diameter. Jag använder pinnen i brödkaveln.
Lägg på galler för att svalna.

Svårare än så är det inte, men det tar längre tid än man tror. Det kan vara lite klurigt att hitta lagom temperatur på platten så att inte rånen blir för mörka eller för ljusa.
Man kan dessutom inte göra annat vid sidan av, när man gör rullrån. Några sekunder för länge och rånet blir bränt.

En anledning till att jag delger er mitt recept, är att de recept jag hittat på nätet alla innehöll smör och vissa tre gånger så mycket vatten, fast de hade å andra sidan ingen grädde. Jag har inte testat de recepten för jag tycker mitt funkar bra.
Lycka till vilket recept ni än använder! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmmmm! Låter vældigt gøtt! Bra att du har tagit tag i denna familjetradition.