Tredje gången(året) gillt. :)

20 oktober 2010

Rimlig resa?

Hur har landstinget tänkt nu egentligen?
Jag var på vårdcentralen idag för jag har en ond fot/tå sedan sex månader tillbaka. Att jag inte sökt vård tidigare beror nog mest på att jag trodde att det skulle läka ut av sig själv på nån månad eller två. Men så är alltså inte fallet. Hur som helst.

Jag vet inte vad som är fel med foten och bevisligen inte läkaren jag konsulterade heller. Så jag fick helt enkelt en remiss till röntgen. Och nu kommer vi till det som jag tycker är lite märkligt.

Rent logiskt borde jag, som Linköpingsbo i en stad med universitetssjukhus, få remiss till just universitetssjukhuset som ligger i stan blott en mil bort. Men inte. Istället får jag sätta mig i bilen och åka till Mjölby. Mjölby ligger tre (!) mil bort.

Hur bra är det för miljön att sitta och åka dessa fyra extra mil? Och hur skulle det lösas om jag inte hade haft körkort samt bil? Skulle jag ta mig in en mil till stan, ta pendeltåg, irra runt i Mjölby efter rätt adress per fot/buss, irra tillbaka, ta pendeltåg tillbaka osv. och detta med en ond kroppsdel?

Oavsett resesätt så kostar det mig också som privatperson en hel del mer i resekostnad. Fast det är ju klar, att jag måste betala denna resan själv det skiter ju landstinget i.

PS Detta inlägg passar utmärkt bra i bloggen Knäppt och Knasigt, som handlar om knäppa saker i vårt västra grannland Norge.

Inga kommentarer: