Tredje gången(året) gillt. :)

12 januari 2023

Inte den utvalde

 Förlåt mig.

 Förut skrev jag mycket om idrott, framförallt löpning. Det var trevligt. Nu liknar denna blogg mer och mer en sjukdomsblogg... men det är det som händer i mitt liv just nu. :(

 Det är ju riktigt synd om man skulle må helt bra. Det verkar som att jag inte är utvald för den uppgiften. 

 Sedan jag även slutade ta kapseln mot nervsmärta (gabapentin) så har det börjat klia okontrollerat på mig. Nåja, jag upplevde några episoder av massivt kli före och under julhelgen också men inte i denna omfattning. Då var det som enstaka myggbett, irriterande men hanterbart. Nu är det större områden som kliar något så infernaliskt. Tidigare såg det ut och betedde sig som nässelutslag, dvs kliade och försvann. Dessa kliar men har inte försvunnit. 

Ovanför armhålan är ett av tre
ställen på kroppen som är drabbat.

 Efter tre dagars intensivt kliande, utan antydan till förbättring (men ej heller försämring) blev det att via 1177.se konsultera expertiserna i fråga. Det är nämligen inte helt enkelt att själv lista ut vad som felar, och rätta till det hemma, när man medicinerar för flera åkommor samtidigt.

 Det förhåller sig nämligen så att läser man på fass.se, eller i bipacksedeln om man hellre vill det, så kan man läsa att både gabapentin och levaxin kan ge nässelutslag. Får man dessa ska man sluta ta läkemedlet och konsultera läkare.

 Jag hystade iaf iväg en omfattand beskrivning av mitt problem och adresserade detta till både neurologens och endokrins rådgivning. På slutet frågade jag om antihistamin (två i familjen är superallergiska, så därför finns sådant hemma) var något jag kunde ta samt bad enheterna/instanserna att samråda med varandra*. 

 Jag fick rådet av neuro att fortsätta med levaxin samt ta det där antihistaminet. Om det inte blivit bättre efter helgen kontakt med vårdcentralen. Håll tummarna att det blir bra. Orkar inte med mer sjukvårdsbesök.



*En intressant iakttagelse jag gjorde är att man kan förvänta sig svar från neurologens rådgivning efter 3 arbetsdagar och efter endokrinologens rådgivning efter 5 arbetsdagar.



Inga kommentarer: