Tredje gången(året) gillt. :)

18 januari 2023

Chaos house

 Den som läser denna blogg vet att jag för närvarande inte förvärvsarbetar utan är sjukskriven på heltid. Det finns många anledningar till att det inte går att jobba. När man är sjukskriven som jag så är man. naturligt mycket hemma, på gott och ont.

 Vid ett läkarbesök, för något år sedan, hade läkaren med en läkarstudent* och efter att ha lyssnat en stund frågade denna: Är det så att du fått ett jobb hemma istället? Jag hade aldrig reflekterat och tänkt på det förut. Jag som brukar behöva tid för att svara kunde faktiskt svara direkt denna gång.  Läkarstudenten hade ju faktiskt rätt i sin frågeställning. Jag jobbar hemma istället för i samhället.

 Det är ett av mina stora problem: Att vara hemma leder inte till vila och återhämtning. Resten av familjen verkar tro att jag frivilligt är någon slags hemmafru som ska sortera och tvätta, städa, vika all tvätt och ffa stoppa in deras kläder i  garderoberna, ha middag redo när alla andra kommer hem etc.

 Ett annat problem är att det ideligen uppstår eller läggs uppgifter på mig som jag inte efterfrågat eller bett om. Ständigt projekt som måste städas efter. Jag försöker hålla undan mitt egna skräp, men jag lyckas inte alltid så bra med det heller, att då få mer blir oöverstiglit.

 För att stipulera ett aktuellt exempel så har det nyligen varit jul. Det finns således ett gäng julsaker uppsatta här hemma. Barnen slet dessa julgrejer ur lådorna med stor entusiams. Nu efter jul är entusiasmen inte lika stor att få bort alla grejer...


 I skrivande stund är det inte lika stökigt av just julsaker, eftersom jag samlat ihop det mesta och lagt dem i en samlad hög. Jag har även hämtat upp flyttlådorna (de som syns på bilden). Nu återstår att se om jag ensamn måste lägga tillbaka allt eller om det kommer lite spontan hjälp från övriga i hushållet. Jag menar, om jag hade kunnat jobba så hade jag ju inte varit hemma alls och inte kunnat göra de små grejerna. Vem skulle gjort jobbet då?

 Det är ständigt stökigt här hemma så jag har idag döpt vårt hus till "Chaos House". Jag stökar inte till så mycket på dagen, för det krävs energi till tillstökning också. Har faktiskt provat att "waiting game" att strunta i att göra det där jag inte borde behöva göra. Men det slutar oftast i att jag till slut tröttnar och gör det ändå, på bekostnad av något annat som kanske borde gjorts.

 Det finns saker som jag måste och ska göra för allas trivsel och välmående. Sedan finns det också saker som jag vill göra för mitt eget välbefinnande. Det är inte ofta min ork räcker till båda, tyvärr. 



*Jag tror inte det var en student utan någon som "kallats in" för att assistera min ordinarie läkare. Oavsett så hade vederbörande rätt i sak.



Inga kommentarer: