23 september 2024

JvH - Cruise Ship

 Jag har aldrig varit på en riktig kryssning. Det närmaste är en resa till Oslo från Helsingborg som ung vuxen samt nyligen en hemresa från Kiel till Göteborg. På den sist nämnda var jag med i mitt livs första musikquiz. I lag med min dotter vann vi alltihop. Hon fick choklad i pris och jag en flaska Cava. 

 Detta pussel tyckte jag var roligt att lägga. Många olika "områden"/sektioner gjorde det varierat att lägga. När man tröttnat exv på rosa bitar kunde man koncentrera sig på gröna, blå eller någon annan färg eller hytt. Det händer mycket i pusslet och jag tyckte om att slippa det vanliga sneda perspektivet.

  Det fanns ett s.k. påskägg (easter egg), dvs en överraskning. På askens motiv var det bara rör i mitten av fartyget.

 När bitarna las tillsammans fanns en figur där bland rören. Jag har läst rykten om att det skulle vara censur pga hudfärgen på denna figur. Så inget "rasistiskt" på asken men fortfarande kvar på pusslet. Vad vet jag hur det ligger till?

 JvH-pussel innehåller alltid ett antal återkommande figurer, så ock här. I detta fanns inte alla. Att själva van Haasteren inte finns med kanske kan förklaras av att pusslet är ritat av Rob Derks.

Tax official, Shark fin och Octo.
Boy scouts.
Police officers.
Sinterklaas.
Turbo turtle och Super snail.
Crook!?
Crab.
 Själva Max syns inte men hans ben finns med.
Max (hunden).
Cat and mouse.

 Andra roliga saker:

Från nån film i ny kontext
t ex Pretty Woman.
Trivs Mr  Derks på jobbet när han
 lägger Jvh-studion i en översvämmad
toalett med "floaties"?
Lite Kalle Anka-vibbar.
Titanic!?

 Igenkänning:

Jag har målat mycket denna sommar,
både tak och väggar.

Mitt liv, dvs rörigt och grejer överallt.

 Och så alla händer. Räknade till 12 stycken varav en faktiskt inte behöver vara en extra hand.







Extra hand eller inte?








Inga kommentarer: