3 september 2024

Vänner

 Denna sommar har jag fått många nya vänner.

 Jag var i Trosa och spelade en tennisturnering och fick nya vänner från Ungern. De har bott i Sverige i tio år dock. Tjejen, som jag mötte i finalen, ville spela dubbel med mig i nån tävling framöver. 

 Senare åkte jag till Skåne för att titta på tennis, Nordea Open. Egentligen ville jag vara funktionär, som tidigare år, men pga att R. Nadal var med så var alla "funkis"-platser fyllda. De ville inte ha min hjälp. 

 Satte mig på läktaren och började prata med de som satt bredvid. Det var ett yngre par i 25-årsåldern från Rumänien. Han var läkare och hon tandläkare. Vi träffades flera gånger och dagar där på tennisområdet.

 I Skåne bor jag hos mina föräldrar. De var dock i Österrike just när jag var i deras hus. Däremot så "skickade" de en yngre Österrikisk kille till mig. Sonen till vänners barn ville åka till Sverige några dagar och skulle bo i föräldrarnas hus. Daniel, som ynglingen heter, var 23 år och mycket trevlig. Vi paddlade bl a kajak i fem timmar. 

 I slutet av sommaren blev jag vän med mammas polska väninna och hennes son. Jag gjorde tappra försök att lära mig polska men det var inte så framgångsrikt. Lärde mig några ord iaf och förutom ordet för "kossa" (krowka) som jag kunde sedan tidigare (och förlåt mig, jag vet inte hur orden stavas), lärde jag mig orden för

glass -  lody, 

kossor - krowki, 

ja - tak, 

du kan - można

 Jag kommer inte kunna lära mig polska och jag har aldrig varit i landet. Nu har jag iaf två anledningar att åka till Polen på semester. 

 Åkte på sommarens andra tennistävling och fick många nya tennisvänner. De var från Sandared (Borås), Varberg, Helsingborg, Göteborg och Kungsbacka. Två av dem tyckte att jag skulle ansluta deras tennisklubb och spela serie med dem. Om jag flyttar i närheten av GLTK eller IS Göta ska jag definitivt ta kontakt med de klubbarna.

Inga kommentarer: