24 juni 2026

Dag 6: Vilodag vid en jávri

(Bilder kommer senare)

24/6 2026

Tog en vilodag pga dåligt väder. Skönt att sova utan att väckas av larm. Ställplatsen är i vildmarken i närheten av finska gränsen men fortfarande i Norge.

Bra med vilodag, då hinner jag aklimatisera till tidsbeställningen. Finland är en timme före Sverige och Norge.

Den där tidsbristen är borta, jag har hunnit till allt. Och min planering håller så bra att jag kan ta en hel dag till "ingenting" för att vädret är uselt att vandra i.

Satt och fixade bilder till bloggen och vädret var fortfarande okej. Då slog det mig att jag borde springa före regnet kommer (man såg det på håll).

Tänkt och gjort. Sprang på de steniga vägarna och upptäckte att jag inte var ensam att campa här. Dels hörde jag röster och dels såg jag både en husbil och bil med tält bredvid.

Tvättade mig i sjön. Vattnet var svalt. Kallt men varmare än jag hade väntat mig. Det räckte gott med att svabba av sig med hjälp av tvättlapp.

Inatt skippade jag myggnäten, men jag satte på dem i förmiddags. Hoppas det inte läcker in för mycket vatten. Senast jag hade de på när det regnade droppade det in. Myggnäten behövs för det är MYCKET mygg här.

Eftersom det bara fanns finska radiokanaler och jag inte kan särskilt mycket finska satte jag på radio Antenne Vorarlbergs webradio. Varför väljer jag Österrikisk webradio? Jo, för där kan jag välja exakt den musik jag känner för att lyssna på.

https://www.antennevorarlberg.at/player/

Först lyssnade jag på "Sommer Radio". När hag tröttnat bytte jag till "Chillout Lounge".

Jag måste satt myggnäten fel för nu läckte de inte in.

Hände inte så mycket. Satt och fixade med bilder från de senaste dagarna. Jag har hunnit uppleva så mycket intressant.

En familj kom för att fiska. Hörde inget så de fick nog ingen fisk.

Ställde om klockorna till finsk tid och planen är att börja dagen tidigt imorgon. Det tar tid att vandra har jag läst. Ska bli intressant att se hur lång tid.

Blir för ovanlighetsskull en tidig kväll och en tidig morgon. 



jávri = stor sjö på samiska. 
Sjön jag sov vid heter Gálggojávri.






Inga kommentarer: