23 juni 2026

Dag 5: Dikeskörning, Narvik, Heia, Tromsø

 Text kommer att redigeras och bilder kommer så småningom. Är på min resa för att uppleva, inte glo på mobilen.)

23/6 2026

 Blev en dramatisk natt. Jag hade just passerat Riksgränsen och gränskontrollen, sim var tom. Jag var trött men hittade en bra rastplats. Eftersom jag körde förbi den behövde jag backa ner. Sa jag att hag var trött? Backade och plötsligt satt jag fast i diket. Missade nedfarten med andra ord. Det hjälpte inget att jag har 4-hjulsdrift.

 Ställde mig på vägen och hoppades att någon skulle komma och kunna hjälpa  mig mitt i natten. Klockan var en kvart före två. Annars visste jag inte hur detta skulle lösas.

 Jag behövde inte vänta jättelänge, max fem minuter. Och det ser jag på de foton jag tagit. Då kom två silvriga skåpbilar varav en med släp. Jag vinkade hjälp i natten och de tvekade inte att hjälpa mig upp. De hade rutin på såna här grejer. De visste precis hur det skulle göras. Jag letade upp kroken (som jag inte visste fanns men instinktivt hittade)  man ska skruva fast i fronten, så man har något att fästa draglinan i. Fem i två var jag uppdragen.

 Sen körde jag försiktigt ner på rastplatsen och vände där nere.

 Insynsskydden tar in vatten om det regnar så jag fick muddra fönstrena med mörka kläder. Sov bra med regnet smattrade mot bilen.

 På morgonen tänkte jag på min son som idag ska opereras och min mor som igår fick uppsöka akuten pga smärta och enligt min far blev kvar över natten.

 Fina vyer. Finare utan vindkraftverk, men jag förstår ju varför de står där.

 Stannade till vid Hålogalandsbrua före jag pantade de burkar jag hade från nationaldagsfirandet i Norge. Hade jag inte vetat att jag skulle tillbaka till Norge så snart som nu, hade jag inte sparat dem.

 Narvik typ i radioskugga. Får in en kanal och ibland P4 från Sverige.

 Cruisa genom stan ner till hamnen, inte så spännande. Snirklade mig upp mot Skidstua, mer spännande. Fick Österrikefeeling. Mycket vacker utsikt.

 Åker vidare mot Tromsø.

 Många skyltar om krigsminne. Orkade inte riktigt stanna och läsa om Slaget om Narvik 1940. Krig intresserar mig inte.

 Bardufoss. Tämligen stor ort. Verkar vara ett militärt tillhåll.

 Rätt fascinerande att många bor långt i norr. Och jo, man kan ju leva ett bra liv där också. Här finns allt man behöver....utom varmt väder  men det är det ändå inte alla som gillar. Livet flyter på i städer och byar runt om i världen oavsett.

 Såg också ett litet flygplan. Troligen en PA-28, så det finns nog en flygklubb.

 Paus på Heia, 69° nord, 234 moh.
Där fanns en souvenirshop med hutlösa priser på massa saker man inte behöver. Smakade på olika salamikorva, älg, ren och val. Goda i den ordningen...nä, val var inte alls god faktiskt. (Gammal?) Viking smakade jag inte på men den till höger. De kom inte heller i topp.

 Med nån timme kvar, eller 1,5, minns inte googlade jag vad man skulle se i Tromsø. Jag skulle inte missa den arktiska kyrkan, Ishavskatedralen. Sökte på öppettider. De skulle stänga 18. Jag  hade ETA typ 1750. Plattan i mattan för att hinna. De framför mig hade däremot inget att passa plus att det var massa hastighetssänkningar pga vägarbete.

 Exteriören hade jag hur mycket tid som helst att fota så jag skyndade mig till entrén. 

 En kvart i stängning öppnade jag kyrkporten och gick in och så var det entréavgift på 90 NOK. Jag frågade om jag verkligen skulle betala full avgift för 15 min, eller om jag kunde få rabatt, men jo full avgift tyckte hon, jag kom ju nu. Hon frågade var jag kom ifrån och sa att de öppnade klockan 9 imorgon. Jag förklarade att jag var från södra Sverige och imorgon är jag inte här, för jag ska vidare. Sa också att jag kört fortare än man får bara för att hinna, vilket faktiskt var sant. Hon tyckte fortfarande att jag skulle betala (fullt). Så jag tog upp min plånbok, för jag ville verkligen se interiören. Då tittade hon på sin dator för att förbereda köp, men då insåg hon också det dumma i att jag skulle betala, för nu var det ju knappa tio minuter kvar. Och så vinkade hon in mig utan att jag behövde betala. Förnuftet vann över paragrafrytteri. Tack.

 Vad skulle jag göra/se sedan? Fjellheisen kostade nästan 500 NOK tur och retur så det var uteslutet. No way José. Det var inte vackert väder heller.

 Blev att navigera mig in till centrum (sentrum). Bron över var stängd så det blev en lång vända bortåt via en tunnel. Det är speciellt med rondeller under jord.

 Hittade en parkering men tyckte att 44  NOK/timme var dyrt, så jag cruisade runt istället. Jag hade ju redan betalat bompeng (trängselavgif för att komma dit. (Nåja, faktura på det kommer i brevlådan senare.)

 Körde till tennisklubben. Sprang för dagen och hittade både det arktiska universitetet. Världens mest nordliga universitet och bredvid låg deras universitetssjukhus.

 Så blev det dags att köra mot Finland. Ett land jag aldrig varit i.

 Ringde sonen, som utlovat, och frågade om  hans äventyr i sjukvården.

 Klottrad sten strax norr om avtag till Kilpisjärvi.

 Klockan 2358 vände jag söderut från Skibotn till Kilpisjärvi.

 Hade sett ut en undangömd ställplats i Norge strax före gränsen till Finland. Visade sig att det blev off road körning för att ta sig dit. Glad jag har 4-hjulsdrift. Valde Norge bl a för att slippa ställa om klockorna.

 Imorgon var planen att vandra till Treriksröset men väderprognosen ser usel ut. Om vädret är kass även i verkligheten så gör jag vandringen på torsdag istället. Då får torsdagen ägnas åt annat, uppdatera bilder här t ex. Så kan jag också aklimatisera mig till tidsomställningen. (En timme framåt.)

Inga kommentarer: