Tredje gången(året) gillt. :)

1 mars 2008

Felodimestivalen - Karlskrona

Melodifestival från min födelsestad. Jag diggade Luuks intågande skarpt. Den var helt rätt när spektaklet går av stapeln i Karlskrona. :D
Brukar inte följa detta segdragna evenemang, men eftersom jag är ensam och inte har något bättre för mig så får det stå på. Kommentarerna skrev jag vartefter jag hörde låtarna. Så jag hade något att göra, bara sitta och titta/lyssna klara jag aldrig.

Kursiv text = min gissning.
Understruken = resultatet.
Kursiv understruken = rätt gissat av mig.

Niklas Strömstedt - För Många Ord Om Kärlek
Ingen låt som utmärker sig, ganska tråkig faktiskt. Saknas något i arrangemanget liksom. Kommer ingenstans i ESC. Går inte vidare till nåt.
Calaisa - If I Could
Trevligt sound i en "halvballad". Kan bli en radiohit på lugnafavoriter. En låt som passar bra som bakgrundsmusik på den stillsamma festen hemma. Tråkig presentation. Men en låt jag gillar. Andra chansen.
Daniel Mitsogiannis - Pame
En Martin Rolinski (BWO) look-a-like, fast som inte sjunger lika bra. Traditionell schlagerdänga à la Paparizou. Går inte vidare pga sånginsatsen.
Linda Bengtzing - Hur Svårt Kan Det Va
Fart och fläkt från första ton. En truddilutt vi kommer att gå och sjunga på. Hon eller Perelli går vidare. Dessvärre vinner Perelli den fajten. Globen

Måste ta reda på hur många som går vidare hit och dit, så jag inte sätter alla till andra chansen eller nåt. ;) Det måste vara två som går till final i Globen och två till andra chansen...väll?

Nordman - I Lågornas Sken
Klassiskt Nordman-sound i inledningen av låten. Blir mer schlageraktig i den trallvänliga refrängen. Lever inte upp till alla skriverier i pressen. Andra chansen
Sibel - Thats Is Where I'll Go
Ehum, presentationen av Sibell gav mig ett Filippa Bark intryck. Ballad i Celin Dion-anda. Trist presentation, men hur kan man presenterar en ballad bättre? Ok, men inte mer. Men går den vidare? Bara om hon har många fans från Idol, tror jag. Globen. Andra Chansen
Fronda - Ingen Mår Så Bra Som Jag
Annorlunda låt, ingen schlager direkt. Man blir glad av tonerna. Kan överraska och gå till Globen direkt, precis som Frida förra veckan.
Charlotte Perelli - Hero
En av favoriterna enligt pressen. Klassisk Perelli-låt. Proffsig framförande och trallvänlig sång. Vid detta laget har jag glömt största konkurrenten Bengtzings bidrag. En av Bengtzing/Perelli går vidare, inte båda. Tror Perelli drar det längsta strået. Globen.

Jag har säkert fel i allt, men vem bryr sig egentligen?
Vad tyckte du om låtarna?

PS
Luuks dans var grym, inte visste jag att han hade såna talanger. Björn Gustafsson är verkligen en skådespelartalang. Tummen upp för honom.

« Everything is simple with Lakritztrollet. »

Inga kommentarer: