Tredje gången(året) gillt. :)

29 januari 2009

Fler kvinnor i toppen

Läste på mialitens blogg (en klok och kul kvinna i min bekantskap) om ett kedjebrev hon hade fått. Jag är också en person som inte gillar kedjebrev, men detta var nog lite viktigt ändå. För varför är det så att alla toppjobb inom politik och sånt besitts av män? För det kan ju inte vara så att det inte finns kompetenta kvinnor, det gör det. Felet måste ligga någon annanstans. Jag har inget emot män och jag kallar mig inte feminist, men på något sätt verkar männen hålla varandra om ryggen.

Eftersom jag inte fått mailet litar jag på att mialiten citerat rätt i sin blogg och kopierar därmed innehållet rakt av:

"EU och kvinnorna! Ett viktigt upprop!
Inom det närmaste året ska fyra tunga positioner inom EU tillsättas:
en permanent ordförande för Europeiska rådet, en representant för utrikes- och säkerhetspolitik, en talman för parlamentet och en ordförande för kommissionen.

I dagsläget är ingen kvinna aktuell för någon av dessa poster. Det är dags för förändring! Om uppropet får minst en miljon underskrifter så måste EU-kommissionen ta upp frågan, enligt principen för deltagandedemokrati i Lissabonföredraget. Tycker du att det är hög tid att få in fler kvinnor på de högstapositionerna i EU, skriv under genom att gå in på länken nedan! Glöm inte att skicka vidare till alla dina vänner och bekanta... http://www.femalesinfront.eu/default.asp?view=front "

Och precis som mialiten skickar inte jag heller massmail vidare, men som hon sa "läser du här så får du skylla dig själv". Så gör som du vill för en ev. förändring i frågan!
Min underskrift blev iaf nummer 149277.

Inga kommentarer: