Tredje gången(året) gillt. :)

12 januari 2011

Kinas mat, Så mycket bättre.

Jag måste revidera min åretslista över föregående år. En av frågorna var: "Årets TV-program". Då hade jag ingen aning om vilket eller vilka program jag tyckte var bäst under året så jag höftade till det. Nu vet jag bättre.

Jag vill framhäva tre program som jag tycker höjt sig över mängden.
  1. Kinas mat. Fredrik Önnevall åker med sin fotograf Per Anders Rudelius runt i Kina och berättar om Kina och kinesernas sätt att laga mat och ta hand om råvaror. Ett varmt och intressant program som i alla fall gör mig sugen på att åka dit. Att Fredrik Önnevall talar kinesiska och direkt talar med kineserna gör programmet mycket personligt och trivsamt. Om programmet ur SydNytt.
  2. Så mycket bättre. Åtta kända svenska artister tolkar varandras låtar. Ett roligt koncept med bra resultat. Petra Marklund, aka September, gjorde bl a en fantastisk tolkning av Petters låt Mikrofonkåt.
  3. Byss. Ett program på teckenspråk om dövas livsstil. Tar bland annat upp hur hörande uppfattar döva och om hur döva uppfattar hörande, i olika situationer. Intressant program bara för att jag är intresserad av teckenspråk. Jag själv använder mig av TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation), men ett och annat ord kan man säkert snappa upp från programmet.

Inga kommentarer: