Tredje gången(året) gillt. :)

14 maj 2011

Anslag i ottan

Igår var det fredag den 13:e. Den gick obemärkt förbi, inga olyckor eller missöden hände. Eller jo, men det var inget att gråta över. Jag fick ett infall och svängde ihop ett tårtanslag igår kväll. Det blev inte så bra när den väl hade svalnat. Den blev insjunken och liten.

Men i morse, ja faktiskt nyss, det är ju fortfarande morgon, så kladdade jag ihop en ny. Det anmärkningsvärda är att jag blev klar med den innan klockan ens slagit kvart över åtta. Helt sjukt tidigt. Jag är inte någon morgonmänniska alls och nu har jag hunnit med att utfodra dottern, byta blöja på dottern, leka med dottern, klä dottern, äta frukost OCH baka. Jag föredrar dock sovmorgon, men inte dottern.

Det finns ett jätteenkelt recept på tårtanslag, eller tårtbotten som det heter utanför branschen. Den går ut på att man tar tre lika stora glas. I det första knäcker man äggen, i det andra fyller man socker i samma höjd som äggen och i det tredje häller man lika delar potatismjöl och vetemjöl (ev byter man ut lite av potatismjölet mot smaksättning, typ vaniljsocker). Sist toppar man av det med rätt mängd bakpulver.* Nu ska du ha tre glas med samma mängd ingredienser; ägg, socker och mjölblandning.

Vispa ägg och socker pösigt. Sikta ner mjölblandningen (för den ska blandas). Grädda på nedersta falsen i 175 graders värme.

*Bakpulver; 1 tsk till 2-3 stora ägg, 1,5 tsk till 4-5 ägg, 2 tsk till 6 ägg.

2 kommentarer:

Linda Runn sa...

Hej hej,
Jag gör tårtan helt och hållet på tårtbrickan.
Kladdar knappt något och skulle jag göra det är det bara att torka bort med lite fuktigt papper.

Lycka till i köket.

Mvh Linda Runn

Cecilia sa...

Bakar du till 17 maj?