Tredje gången(året) gillt. :)

14 april 2018

Vackra löplopp

När man är ute och springer så hinner man oftast fundera på en hel massa grejer. Idag funderade jag på vilka av de lopp jag sprungit som varit vackrast. Jag har sprungit ganska många lopp genom åren men jag är en återvändare, d v s jag springer samma lopp år efter år, så jag har inte jättemånga att välja på. Ibland springer jag loppet för att det ligger bäst geografiskt, typ nära dit och hem. Ibland för att loppet i sig är roligt eller utmanande och ibland bara för att jag "alltid" har sprungit det, tradition helt enkelt.

Nåja, vilka av de lopp jag sprungit tycker jag har de vackraste banorna? Här är en liten lista:

1. Prinsens Minne, Halmstad.
Det är svårtslaget med en bana där man får springa vid havet. Sedan är deras start"skott" i särklass roligast. Jag kan vara lite partisk i och med att jag tillbringat många barndomssomrar i Halmstadtrakten.

2. Sparkasse Wälderlauf, Bezau, Österrike.
Ett litet lokalt lopp som sträcker sig över två dalar i alperna. Att springa i alperna är lika oslagbart som att springa vid hav. Loppet har den mest originella medaljen jag känner till, en medalj med mycket lokal anknytning.

3. Montafon Arlberg Panoramatrail, St. Anton, Österrike.
Jobbigt lopp med många höjdmeter som ska bemästras, men ack så vackert med bergen. Man får inte vara rädd för bl a hästar och kor. Det år jag sprang så sprang vi genom dess betesmarker och det blev lite sick-sacklöpning när hästarna stod på vägen vi sprang på.

3. Tjejmilen, Stockholm.
Djurgården är vackrare än det låter. Vi springer på en ö och sådana är omgivna av vatten. Likaså är Djugårdsbrunnskanalen ett mycket vackert parti av loppet. I övrigt är banan inte så uppseendeväckande.

4. Lidingöloppet, Lidingö.
Även detta ett ö-lopp med skymt av vatten även om det mestadels springs i skog. Kyrkviken med alla båtar är vacker att runda, kanske för allt publikstöd som finns där men även att man fortfarande är pigg i kropp och knopp. Backarna är inte vackra men många men glöms så fort man får en skymt av havet eller vackert skogsparti.
Måste dock tyvärr erkänna att Knatteloppsbanan är vackrast av alla distanser, inte för att den är kort utan helt enkelt för skogens utseende.

4. Göteborgsvarvet, Göteborg.
Behöver väl knappast någon närmare presentation. Havet är runt husknuten. Och jag njuter mer av utsikten från Älvsborgsbron än Göta Älvbron. Även om det kanske inte är så vackert att springa i stan så passar jag på att titta på arkitekturen på såväl som nybyggen på Eriksberg som äldre bebyggelse i centrum.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej! Var hittar jag texten till "Elefanten på Skansen" som fick ont i tänderna?
MVH
Rolf Bemark
rbemark@hotmail.com

Lakritztrollet sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lakritztrollet sa...

Hej Rolf!
Den finns i mitt huvud. Jag har visioner att göra något med min "sångskatt", så därför har jag tillsvidare gjort mitt inlägg hemligt...men jag är nästan säker på att det går att söka fram på internet ändå. ;)
Vänligen
//lakritztrollet