Tredje gången(året) gillt. :)

23 mars 2019

Varvetmilen Mantorp 2019 - race report

Jag tyckte det var blåsigt förra helgen, men det var ingenting mot vad det var idag, 10-11 m/s och ingen bebyggelse som skyddade. 💨🌬 Kändes som en tufft uppgift med både motvind och uppförsrakan, men temperaturen låg på 10 grader och solen sken på oss. ☀️

Förra helgen gjorde jag misstaget att klä mig för varmt, i vilket jag korrigerade till idag. Jag skippade vinterlöparjackan till förmån för vindjackan. Helt perfekt i motvinden medan det i medvinden  ändå blev varmt när solen sken. Dessutom hade jag mina kompressions sleeves idag. De hade jag olyckligtvis lyckats glömma hemma förra helgen. Kändes mycket bättre i vaderna detta lopp.

Det var som sagt tungt i motvinden. Första varvet (av tre) tog jag rygg på en välväxt herre. Det var taktiskt riktigt. Det kändes som om jag ville springa om honom hela tiden men jag tvingade mig själv att inte göra det. Det var ju helt enkelt så att i "lä" drog han mig, jag behövde inte klyva hela luftflödet.

Andra varvet låg jag helt fel och ensam i fältet. Det var för långt fram till de framför och en bit till de bakom. Jag tvingades forcera luften ensam. Det var tufft och jobbigt. Orkade inte och stannade och gick flertalet gånger.

Tredje varvet tog jag rygg på en liten till synes vältränad man. Hans tempo uppför kändes lite lägre än vad jag ville springa, men det var nog en illusion det också. Jag höll mig bakom. Och mycket riktigt väl på krönet tog jag slut och gick några sekunder. Det var dock till stor hjälp att han drog mig uppför. Plågade mig sista knixen före mål och jag var helt färdig. Jag pressade mig till mitt yttersta men orkade inte ens jogga lätt de sista 400 m till mål. Stannade och gick. Men då tänkte jag va fan. Jag är ju snart i mål. Spring för livet! Vila om några hundra meter.

Och som jag sprang. Tog ut allt det sista jag hade att uppbåda. Vilken lycka när jag insåg att jag hade marginalen på min sida och lyckades seeda upp mig ytterligare en startgrupp. Det var med en hårsmån. Med endast sju sekunders marginal.Kan tyckas att ett startled hit och dit inte spelar någon roll, men det gör det tycker jag. Det är ganska många hundra löpare i ett startled, och nu "hoppade" jag fram två.

Det var ju i detta lopp jag skulle prestera.
Jag lyckades! Från förra helgens Varvetmilen förbättrade jag min tid med 2 min 28 sekunder. Så jäkla nöjd.

Tid: 57:07

Jag är fortfarande inte nere i de tider jag vill, dvs runt 55 min, men det närmar sig. Mitt långsiktiga träningsmål är att åter springa milen på 52 min, som i fornstora dagar. Heja mig!

Nästa lopp: 16/5, Vårruset, 5 km. (Med Stora barnet.)

Inga kommentarer: