Tredje gången(året) gillt. :)

19 augusti 2019

Skogspromenad

Tog en liten promenad i skogen för att leta kantareller och ev blåbär. Det visade sig att jag inte har blick för kantareller iår heller. Därför siktade jag in mig på vildhallonen, de var betydligt enklare att hitta.

Efter två timmar och fyrtiofem minuter hade jag plockat en hel del hallon men inga kantareller eller blåbär, fast jag letat ivrigt. Men då uppenbarades sig två små läckerheter mitt framför mig på "stigen". Finns två måste det finnas fler i närheten, tänkte jag. Men det var fel. Bara gula björklöv överallt.

Jäkla björklöv. Ser man en kantarell så tar man definitivt inte miste på den och ett gult björklöv. Men letar man kantareller så ser man lik förbannat bara gula björklöv och tror för en millisekund att det är en svamp. Jag har tittat på många individuella björklöv idag kan jag berätta.

Det verkar som att det inte är något blåbärsår iår. Alla blåbärsris jag har sett har varit utan bär. Eller så har någon redan varit där och "dammsugit".

Resultatet av min fem timmar långa vistelse i skogen blev:

Några fjuttiga blåbär.

Ett par svampar, som förhoppningsvis räcker till en smörgås ikväll.

En hög härliga vildhallon som det kommer bli paj av.

Jag tror att de stackars blåbären får slinka med. Jag kan med gott samvete kalla det hallon- och blåbärspaj. Det lär vara lika mycket frukt (blåbär), om inte mer, som många  halvfabrikat och drycker har.

Förresten. Tallrikarna är lika stora.

Inga kommentarer: