Tredje gången(året) gillt. :)

28 april 2011

Studentmössa

Hej alla med gulnande studentmössor! Ja, för de ska faktiskt gulna med åren. Har man fortfarande en kritvit mössa efter 10-15 år då är det fel. Jag vet att det inte finns så många tillfällen att använda studentmössan efter studentdagen. Men det finns i huvudsak två tillfällen per år då det är helt legitimt, i mitt tycke, att använda den.

Det första tillfället är Valborgsmässoafton. Många orter, framförallt universitetsstäder (Lund, Uppsala, Linköping m fl), har vårsång med mösspåtagning. Vid dessa tillställningar är det då meningen att även äldre människor ska ta på sin fina mössa, även om den gulnat och blivit smutsig. Det är alltså inte bara årets blivande studenter som ska ta på sig sin bländande vita mössa.

Det andra tillfället inträffar inte varje år. Det är främst yngre i 20-årsåldern och äldre med egna barn i 19-årsåldern som inbegrips. Detta tillfälle är när någon annan bekant tar studenten och man är bjuden på studentmottagningen. Här måste jag dock lägga in en brasklapp för att det blir ytterst fånigt om alla gäster har på sig sin mössa eller om fjolårsstudentens mössa är för vit. Det är ju den nybakade studenten som ska vara i fokus.

Jag kommer inte att ha min studentmössa på valborg, det brukar jag inte ha nuförtiden. Men ni kan ge er på att jag sätter på mig min teknologmössa vid 15-snåret på Borggården här i staden. Sen kommer jag med största sannolikhet även ha den vid valborgsmässoelden på kvällen.

Trevlig valborg och första maj!

1 kommentar:

Sven sa...

Väldigt bra!