Tredje gången(året) gillt. :)

29 september 2018

Lidingöloppet 15 km 2018 - race report

Resdag
Reste i sedvanlig ordning till Lidingö på fredag efter jobbet för att plocka upp nummerlappar.
Iår blev det fyra stycken, två till mig och en till vardera barn. Det var kallt som satan, 6 grader, om det kommer vara så kallt på loppet kommer jag frysa ihjäl. Sedan åkte vi till hotellet. Väl på plats lokaliserade jag t-banan för att inte behöva irra på morgonen.

Loppdag
Ställde klockan tidigt...huuu. Det är kämpigt att gå upp tidigt när kroppen inte har vilat färdigt. Men bara jag tänker på att jag ska göra något roligt så funkar det rent fysiskt.
T-bana till Ropsten tillsammans med ett tusental andra löparentusiaster och motionärer.
Träffade mina vänner jag gör halvklassikern med. Mycket trevligt.
Iår lämnade vi väskor på Lidingövallen innan vi traskade mot starten. Så trevligt att ha sällskap på den där vandringen. Normalt sett brukar jag gå där utan vänner att prata med.

Jag är en vanemänniska och det årliga foto på kullen före start fick absolut inte glömmas bort. Det kan kännas lite fånigt att stå där och posera, men jag kan tala om att fotot är kul att ha. Speciellt när det gått flera år.

Vis av tidigare år så var jag inte blyg iår utan ställde mig längst fram i startledet. Detta så det inte skulle vara så trångt i spåret. Brukar resonera som så att det är roligare att springa om än att bli omsprungen och ställer mig ofta långt bak. Jag har förstått att detta hindrar mig i min löpning varför jag nu skiter i om jag blir omsprungen bara det inte är så trångt.
Efter en svettig uppvärmning gick startskottet klockan tio. Pang! Iväg.
Höll ett bra tempo. Nådde 5 km på snabba 27 min!? Det kändes bra. Innerst inne visste jag att detta tempo kunde jag inte hålla hela loppet. Men jag körde ändå på så länge jag orkade.

Vid halva loppet (igen!) blev jag trött. Gick i vissa uppförsbackar, men jag skulle minsann inte gå nedför iaf. Den där tvättbräda var jobbig även när bara halva Lidingöloppet ska springas. Taktiken blev att ösa på nedför för att försöka ta igen det jag förlora uppför.
Tänkte att jag skulle hålla mina vänner bakom mig. Tävlings-jag ville komma först i mål av oss även om tiden inte skulle vara snabbast.

Sista tre kilometrarna var jag för trött för att springa och för trött för att gå. Vet faktiskt inte hur jag tog mig framåt. Men så vid sista 1,5 km fick jag målvittring och det kändes som att jag löpte på bra, vem vet om jag kanske ökade!?  Spurtade på upploppet så jag gjorde en bra avslutning. Tyvärr räckte insatsen inte för att komma under 1,5 timme. Sexton sekunder saknades så det var bra nära iaf.

Efter loppet
Hämta jag överdragen så fort jag kunde för det var kallt. Sedan stod jag på läktaren och väntade in resten av gänget. I detta läget är appen Raceone otroligt bra. Jag hade full koll på när mina tre vänner närmade sig förvarningen och mål. Därför kunde jag peppa dem de sista metrarna in i mål.

Vi tog oss tillbaka till Lidingövallen och kom ganska lagom till att se eliten i 30 km-loppet passera Kyrkviken. Jisses vilket tempo de håller. Jag skulle inge orka det tempot i ens en kilometer.

Vissa av oss var lite gladare än de andra efter loppet. Nu hade vi klarat av vår Halvklassiker. Det är fantastiskt att göra och få dela upplevelsen med vänner. Så därför lagade vi mat och firade med bubbel.
Alla somnade vi ovaggade den kvällen. Själv laddade jag om för ytterligare en dag vid Grönsta gärde. Söndagen bjöd på alla ungdomslopp samt Rosabandet loppet, vilken jag också anmält mig till.

Tid 1:30:15
776 av 2781 kvinnor
1941 av 5040 alla

Inga kommentarer: