Tredje gången(året) gillt. :)

30 september 2018

Rosabandet loppet 2018 - race report

På startlinjen stod jag och funderade på hur i helsike jag kunde hamna i första startledet efter eliten. I denna startgrupp, 1B, ska man med all sannolikhet springa ganska kvickt. Springa kvickt är något jag inte gör. Framförallt inte med 15 backiga kilometer i benen från dagen före.

Mitt personbästa på sista milen är 52 min. Det var för tjugo år sedan och sprangs definitivt inte med ett lopp i benen och på den tiden tränade jag inte löpning utan bara fotboll och tennis.

Jag är riktigt fantastiskt nöjd med tiden som jag kom i mål på iår. Det gjorde ordentligt ont i benen redan första varvet i Grönstabacken när jag sprang med Lilla i Knatteloppet. Trodde ärligt inte jag skulle orka hålla så högt tempo på milen som jag sedan gjorde. Jag gick förstås i de flesta backarna. Det var helt uteslutet att springa i Abborrbacken och Karins backe. Även några mindre pucklar fick mig att resignera. Men fotbollsspelare som jag är så springer jag nog fortare efter ett litet stopp.

Någonstans inom mig ville jag under timmen samtidigt som jag tillät mig att springa utan tidsmål eftersom jag ju sprungit 15 km dagen före. Vid förvarningen såg jag att jag var ruskigt nära att springa under timmen men visste att jag inte skulle klara det. När speakern annonserade en tjejs målgång till 59:46 så hade jag uppskattningsvis två tredjedelar kvar av målrakan.

Tiden blev 1:00:28.

Nästa år blir det 30 km igen. Vem vet om jag även då springer Rosabandet loppet? Vi får se. Jag lär i så fall inte springa in på en snabbare tid än iår.

Placering: 571 av 2795

Inga kommentarer: