Tredje gången(året) gillt. :)

20 september 2009

Sova bör man...

Ibland förstår jag mig inte på min dotters sovvanor/sovrytm. Oftast somnar hon för natten mellan 2130 och 2330. Sedan vaknar hon någonstans vid 0230 och 0430 och vill ha mat och/eller ren blöja. Det blir i runda slängar fem timmars sammanhängande sömn innan hon protesterar.

Men så finns det nätter som i natt (mellan lör-sön) då hon somnar runt 2230 och vaknar först vid 0530. Det är sju timmar! Hon får en liten klapp på huvudet (eller napp) och somnar sedan snällt om, utan ett knyst, till klockan 0730. Nio timmar nästan i sträck utan mat! Kan det verkligen vara bra eller normalt för ett spädbarn (1 ½ månad), som har en tillväxtkurva maximus och som behöver energi för att växa?

Hur som helst tycker vi föräldrar att det är skönt att sova så man ska väl inte klaga. Och barnet verkar ju inte må dåligt heller. Jag vill ju inte väcka och tvinga henne att äta mitt i natten bara för att hon normalt sett brukar vilja ha mat. Och hon säger minsann ifrån när något inte är bra.

Det lustiga med kråksången är hon under dagen sovit ganska mycket också. Klok blir jag inte på denna plötsliga sovvilja. Och regelbundet sker det inte heller, utan då och då.

Har det något med tillväxtperioder att göra, eller hur ska man förklara det?

2 kommentarer:

Jenny sa...

Lucas var också sån som gärna sov länge. Passa på att njuta =)
Så länge hon växer som hon ska och går upp i vikt så finns det ingen anledning att väcka henne. De behöver ju sova. Det där med att hon sover lite mer nu beror nog alldeles säkert på en utvecklingsfas. Då kan de bli tröttare, det tär ju på en att upptäcka stora världen och ta in nya intryck hela tiden.
Att sova är bra!
Som sagt, så länge hon mår bra annars så är det ingen fara. Men man är ju lite nojjig för minsta lilla, jag vet =)
Kram J

Anonym sa...

Så är det alldeles säkert. Det tar på krafterna att växa, så det behövs mycket sömn. Var glada att hon inte har kolik och skriker dag och natt. Modern var ju också ett behändigt barn som var så nöjd och glad.