Tredje gången(året) gillt. :)

10 februari 2011

CS5

Jag trodde inte att jag behövde fler grejer. Men nu har jag faktiskt kommit på att en uppgradering av Photoshop (PS), Illustrator och InDesign skulle sitta fint att ha i hemmet. Min nuvarande PS utgåva heter PS 6.0, Illustrator är iaf en CS och InDesign är säkert den första utgåvan typ. Gamla saker med tanke på att dagens utgåvor heter CS5.

I egenskap av student har jag förmånen att få rabatt på det hela via Adobes hemsida. Inte så liten rabatt heller, nämligen 80%. Och det behövs för dessa program är ruskigt dyra. Det kanske går an för företag att köpa då de slipper momsen också, men för privatpersoner blir det dyrt som guld.

Så praktiskt att jag fyller år om blott fyra dagar. =)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Förlåt en dummies fråga. Vad önskar du och vad kostar det och hur får man tag på det?

Lakritztrollet sa...

Adobe Creative Suite 5 Design Premium Student and Teacher Edition, € 349 ex VAT.
Via Adobes hemsida. (Man måste även skicka in studentbevis inom 6 dagar.)

Som jag skrev inga billga saker. 28 625kr utan rabatt.

Önska är alltid gratis.

Pär sa...

Väldigt många piratkopierar Adobes mjukvara. Även folk som använder programmen professionellt, vilket egentligen är det som stör mig.

Det finns gratis open-source alternativ som är värda att titta på. De kanske inte klarar allt som Adobe kan, men de klarar mycket, och har som sagt den stora fördelen att de är gratis. Gimp, Krita och Inkscape är mina tips om du vill titta lite. Alla de tre finns till Windows nu för tiden, även fast de började som Linuxprogram.