(You know the drill. Bilder senare när tid och ork finns.)
27/6 2026
Världens nordligaste parkrun, Pokkinen parkrun i Oulo/Uleåborg och jag var lite skadad efter hiken, men gjorde en oväntat bra prestation eftersom jag inte av skadan då jag sprang.Efter fikat med volontärgänget fick jag en liten sightseeing på stan av en av parkrunvolontärerna och såg bl a den feta polisen och "Demokratika". Den sist nämnda fanns/finns inte med på exv google maps som sevärdhet. Det var ett "tittskåp" som en konstnär gjorde under pandemin av återvinningsgrejer. Många små detaljer, så man kunde stå där länge och titta.
Så skiljdes vi åt och jag tittade lite på egen hand. Många trubadurer på stan denna solig och varma lördag i juni. Oulu är en trevlig stad och har drygt 200 000 invånare.
Så åkte jag hem till en annan volontärer, Erika, som erbjöd att jag kunde duscha hos henne. Hon var från Ungern och UK och jobbade som frilansjournalist åt BBC.
Hon bodde i ett nybyggt område i Oulu. Husen här hade två stora skillnader mot andra länder.
1.Trappuppgången hade heltäckningsmatta.
2. Lägenheterna var byggda med egen bastu.
Det var förresten gudomligt att duscha. Hade behövt det redan i torsdags men mycket glad att jag fick chansen idag. Håret är särskilt lyckligt, vilket jag schamponerade två gånger för att få helt rent. Erika erbjöd även att tvätta kläder om jag behövde. Det behöver jag nog, men jag har packat så jag klarar mig alla dagar. Så satt vi på hennes balkong och pratade ganska länge. Trevligt.
Sugen på att delta i ett engångslopp som sker över en bro här imorgon. Han som guidade mig tipsade. Bestämde mig till slut att avstå pga att det är dyrt att efteranmäla sig såhär sent inpå loppet och dels att för anmälningsavgiften ingår ingen vattenservice. Jag har inte med min vattenblåsa och det är för varmt att springa 14 km utan vatten.
Körde till stan för att titta på katedralen. Stor och mäktig. Så promenerade jag inte till city. Passerade stadshuset, fast det visste jag inte utan hjälp med översättning via internet. Fortsatte ner till hamnen/ saluhallen. Det var där alla var. Många uteserveringar och finnarna njöt av god mat och sol. Sugen: ja. Det luktade gott från gyros, thaimat, burgare etc Hungrig nej. Men så såg jag en glassförsäljare som sålde mjukglass med saltlakritssmak. I "lakritsland" måste jag testa detta. Stod, som sagt, att det var saltlakrits (typ salmiak) men det var det verkligen inte. Gott var det ändå. Valde en mix av lakrits och vanilj.
Förresten, bussarna här är (delvis) rosa här.
Sen körde jag vidare. Blir spännande att se var jag vaknade nästa dag... eller jag visste ju vart jag körde, men inte ni.
Har jag berättat hur skönt det var att duscha idag och bli riktigt ren? ;)






Inga kommentarer:
Skicka en kommentar