26 juni 2026

Dag 8: Kukkolaforsen, Haparanda

(Bilder etc kommer senare. Uppdaterar en dag i taget när jag har tid.)

26/6 2026


 Sverige avancerad till 16-delafinal iom oavgjort mot Japan. Tack och god natt!

 Insåg att har hade tid så tog lugn morgon. Jobbade rätt hårt under gårdagen ju.
Drog efter 13 med sikte på Ikea Haparanda.  Bland annat för toa och mat som inte är allt för dyr.

 Följde Norrskensvägen söder ut. Åkte igenom mycket skog och förbi fina byar i Tornedalen  varav några som jag knappt kan uttala. Stannade till kort vid polcirkeln. Samma/lika skyltar som vid förra stoppet vid polcirkeln.

 På radio pratade de om värmeböljs på 30° i södra Sverige. Där jag var hade vi behagliga 21°C. Valde jag rätt vecka att åka?! 😎

 En stor fet skylt med bokstäverna Kukkolaforsen längs med vägen. Då måste man köra in och kolla vad det är. Det är det som är tjusningen med roadtrip på detta sätt, att man kan stanna och kolla om man hittar något intressant. Där har fiskats sik med långa håvar hur länge som helst. Siken simmar sommartid från havet för att leka och så gömmer de sig i hålor i forsen....äh, läs på skylten jag fotade.

 Och så behövde jag inte vänta på Ikea för toalettbesöket.

 På Ikea hade jag en rabattkupong. Skanningsmaskinen funkade inte. Ombads att spara kupongen till ett annat besök. Men så så jag att poängen hade dragits  men jag hade inte fått rabatten. Det sa jag till kassörskan. Jag fick välja nåt mer för rabattsumman, som ju drogs från mitt konto, 25 kr.
 Är det okej med dessa två (två påsar Ahlgrens bilar)? Javisst. Det blir 24:- men det är lugnt sa jag. Fast då hämtade hon en kanelbulle åt mig. Tänk så det kan bli.

 Haparandas kyrka...hmm. läste att den "röstats fram som ”Norrlands fulaste byggnad”". När jag såg den förstod jag varför.  Byggd 1967. Den förra kyrkan totalförstördes i en brand 1963.

 Sprang ner till centrum. En stilla jogg för att känna hur mitt knä mår. I stan hände inte mycket. Lite folk i rörelse dock, det var ju ändå fredagskväll. Två trubadurer satt på torget och spelade. Fortsatte ner till älven. De har visst en liten strand och på andra sidan var Finland. Där är klockan +1 timme. Haparanda är en mycket lugn ort just idag.

 Två gubbar satt på en bänk och drack öl, Reio och Tappani. De började prata med mig när jag stod och läste på en skylt. De var från Rovaniemi med kunde svenska. Den ena hade gjort lumpen där i Rovaniemi och ondgjorde sig över att den andre inte gjort lumpen. Han hade klämt sin arm i en spjälsäng som liten och armen hade krossats, så visade han sin ofunktionella hand.

 Sprang förbi torget på tillbakavägen och kom i samspråk med "turken" som sålde kläder. Han trodde jag var typ 25 år. 🤣Haha, nä, dubbla det sa jag. Så ville han att jag skulle gissa hans ålder. Sånt är ju så jäkla svårt. "Arabfolk" med skägg ser alltid äldre ut än de är. Han såg ut som typ 50 men jag gissade på 35. Så var han 33. Puh! Han frågade om jag dansade. Han bodde i Boden. Där har jag inte varit än, det blir nästa resa, sa jag. Då var jag välkommen till honom. Vi kunde laga mat bl bla bla...och lite kroppskontakt. Då kändes det som han stötte på mig. Tid att springa tillbaka till bilen. Ha det fint. Hej då!

 Sen tillbaka till bilen. Handlade lite före färd till Oulu/Uleåborg, bl a spolarvätska.

 Knät är inte bra. Det för inte ont när jag sitter, men när jag suttit och ska börja få är det tufft. Stelt och ömmar på baksidan. Vet inte hur jag ska gå vidare med detta? När jag gått ett tag blir det betydligt bättre även om det inte känns som om inget hänt.

 Hittade min utsedda ställplats, en parkeringsplats. En bit bort stod en husbil. Strax efter midnatt kom en polisbil. Han brydde sig inte om mig men pratade med mannen i husbilen. När polisen åkt frågade jag vad de ville. Jag hade min föraning. Mannen kunde knapphändig engelska men kunde förmedla det jag trodde. Där jag parkerat var det ok att stå, men inte husbilen.

Inga kommentarer: