Tredje gången(året) gillt. :)

18 januari 2010

Så felll.

Det finns en ganska rolig sida som heter felsms.com. Där kan man läsa både det ena och det andra, mest pinsamheter såklart. Men inget gott som har något ont med sig.

Det är, av förklarliga skäl, mest ungdomar som skriver alla dessa sms och det jag stör mig på är alla analfabeter som skriver till exempel "Jag dörrrr", "Så jävvvla tråkigt " och "Jag är så kärrrr!". De skriver ju som de pratar och det ser jag inget fel med egentligen när de bara är dem emellan.

Men sedan när drar man på en konsonant när man drar ut på ett ord? De menar ju naturligtvis "Jag dööör!", "Så jääävla tråkigt!" och "Jag är så kääär!" Visst kan man dra ut på en konsonant också så som till exempel s, l, m och f. Men visst borde de höra vilka som fungerar eller inte?

Vad har hänt med dagens kunskaper i svenska? Vet dagens ungdomar ens vad en vokal är?

1 kommentar:

mor sa...

Tror jag inte. Vokal? Konsonant? Meningsbyggnad? Interpunktion? Skiljetecken? Ordklasser? För att inte tala om satsdelar.
Vi kan kanske starta en facebookgrupp eller blogg för osäkra med annonser så att vi får lite intäkter. Hjälpsida för osäkra stavare t ex.
Det var nog Göran Persson som förstörde grundskolan och sossarnas reformpolitik, tror jag.