Tredje gången(året) gillt. :)

28 mars 2011

15-timmar

Normalt sett så är ena föräldern till 15-timmarsbarn antingen föräldraledig (med syskon) eller arbetslös. Vid föräldraledighet och arbetslöshet faller det sig naturligt att ha sina femton timmar mer eller mindre schemalagda. Men när man som i mitt fall har en deltidsanställning, där man knappt vet från dag till dag om man ska jobba eller inte, frågar man sig genast: när och hur mycket har jag rätt att ha mitt barn på dagis? När jag jobbar, självklart. Men resterande tid i veckan om jag bara får jobb en eller ett par dagar, hur blir det då? Då kan jag berätta det för er hur det ligger till.

Man har bara rätt till femton timmar per vecka. Jobbar du dessa femton timmarna så är de så att säga förverkade. Det är alltså inte ytterligare femton timmar utöver då du jobbar. Så jobbar du en dag och har barnet på förskolan 8 timmar så ha du således 7 timmar kvar av de femton. Sen är det upp till dig och din förskola när ni ska nyttja dem. Jobbar du två dagar (á 8 timmar) så har du egentligen ingen rätt att ha barnet på förskolan mer den veckan.

Vår förskola är mycket MYCKET bra. De tillåter att min dotter är där på extratid. Detta för att få kontinuitet i det hela. Det är inte bra, om det går för lång tid mellan "tillsynen", resonerar de. Skönt att ha det utrett, för när jag sökt information om detta har jag inget hittat. Inte ens de på förskolan visste när jag frågade i fredags. Men nu har jag talat med föreståndaren och hon hade svar på frågorna.

En nackdel med denna "regel", för oss med intermittent anställning, är att vi har begränsat med tid att söka oss ett annat (bättre?) jobb. Visst finns kvällar och helger till förfogande för detta, men det går ju helt klart bort tid när man arbetar eller tar hand om sitt barn.

1 kommentar:

Linda Runn sa...

Jordgubbs- och hallonmousse gör jag oftast genom att mosa bären (passerar hallonen) blandar ner snabbmarsanen och vänder ner vispad grädde.
Blåbärsmousse har jag inte gjort på det viset utan har då gjort en med färskost i.
Googla Blåbärsfärskostmousse så hittar du en god en!

Lycka till!
Mvh Linda Runn