Tredje gången(året) gillt. :)

19 mars 2011

Första gången

Nu har jag gjort min första tårta täckt av sugarpaste (sp). En trestegsraket där det sista momentet var det svåraste.


Baka tårtbotten och knåda ihop egen sugarpaste var inga problem. Kladda ihop två olika fyllningar var ett nöje. Men när det kom till utkavlingen av sugarpaste så svor jag flertalet gånger. När jag väl kavlat ut det som skulle bli locket till, vad jag tyckte rätt tjocklek (tunnare hade definitivt inte funkat), så visade det sig att jag hade för lite sp. Det räckte för att täcka tårtan, men inte mer, så därför blev det fula veck på sidan. Finns det någon där ute som vet hur man kavlar sp-lock bäst. Lär mig! Mitt kladdade förfärligt i underlaget trots att jag hade florsocker i massor under.

På det stora hela är jag nöjd. Smaken var det absolut inget fel på, bara utseendet på sidan av tårtan som sagt. Tårtan innehöll kokosmousse och limemousse och som ni ser chokladbottnar. Täckt och dekorerad med sugarpaste som ni nog redan listat ut.

Recepten på fyllningar har jag norpat från Linda Runns blogg, likaså designen som hon kallar "explotionstårta". Tack för tipsen!

1 kommentar:

Cecilia sa...

Det finns en liten grej som kanske underlättar. En "glättare", en platta med ett handtag. Heidi fick en sådan i julklapp, så fråga henne om den funkar.