Tredje gången(året) gillt. :)

26 december 2011

Dubbelt supinum

Titt som tätt hör jag på radio i tv och ute i samhället folk som säger till exempel:

fått sett
kunnat läst

Detta otyg kallas dubbelt supinum. Vad som är korrekt är egentligen supinum följt av ett infinitiv. När de säger "fått sett" menar de "fått se".
kunnat läst ->kunnat läsa
fått gjort -> fått göra

Det gör ont i öronen att höra detta fel. Hör inte folk hur konstigt det egentligen låter? Tydligen inte eftersom jag läst mig till att det är ett så vanligt fel, speciellt i tal, att det används till tre fjärdedelar av alla tänkbara fall.

I denna text av Maria Sundin, så tycker hon att man ska acceptera dubbelt supinum i tal. Men jag ryser av olust när jag hör det. Ni lär inte höra det så många gånger ur min mun i alla fall.

1 kommentar:

Cecilia sa...

Håller helt med.Det blir INTE rätt bara för att alltför många säger fel. Precis som hos dig så gör det ont i öronen och man får rysningar i kroppen.