Det här med marknadsföring är ett stort kapitel för sig. Jag läste för en tid sedan i Råd &Rön om hur företag lägger ut riktade annonser. Inget konstigt i sig kan man tycka, de vill ju nå rätt målgrupp med sina produkter. Vad som jag inte visste var att de via prisjämförelsesiter lägger ut erbjudanden som ofta är mycket bättre än om konsumenten surfar direkt till den berörda sidan. Jag har själv testat detta den senaste månaden och jag kan säga att jag numer gärna använder mig av prisjämförelsesiter eller riktade annonser. Läs mer i Råd och Röns artikel Suddiga linspriser.
Jag, som många andra barnföräldrar i dessa jultider, är intresserad av att göra en årskalender för kommande år och ge bort till närmaste släktingar. När jag direktsurfar in på den sida vars företag vi anlitat tidigare år så är utgångspriset 126kr/kalender. På tok för dyrt eftersom de allt eftersom man gör produkten dessutom lägger på massa avgifter. När jag surfar in på sidan via en prisjämförelsesite som lovar ett fördelaktigt pris landar utgångspriset på överkomliga 64kr/kalender. Nära halva priset med andra ord. När jag sedan av en slump via ett stort socialt medium fick se en annons från precis samma företag om precis samma produkt så landar mitt utgångspris på 0kr/kalender. Så det gäller att öppna ögonen och inte vara främmande för att trycka på annonser ibland. Men jag lyfter också ett varnande finger för att inte klicka på vad som helst, det finns mycket lurendrejeri på nätet.
Och till de släktingar som kan tänkas läsa detta.
På grund av vi till en början inte ville acceptera det höga utgångspriset plus att det tog tid att hitta detta gratiserbjudande blir julklappen även iår lite försenad. Men den som väntar på något gott.
Förlåt att jag avslöjade julklappen, men det kan knappast komma som en överraskning egentligen.
5 december 2011
Öppna ögonen för lurig marknadsföring
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar