Tredje gången(året) gillt. :)

9 december 2011

J*vla företag

För ett inlägg sedan berättade jag om marknadsföring på webben via riktade annonser och prisjämförelsesiter. Idag ska jag berätta om ett lokalt företag jag inte har förtroende för och inte ökade förtroendet efter att jag tittade i min inkorg på mailen idag heller.

För några år sedan sökte jag jobb på en stämpelfabrik här i stan. Jag fick inte tjänsten. När de sedan ett år senare sökte ännu fler att anställa så sökte jag igen och inte heller då fick jag jobb. Det som gjorde mig upprörd sista gången jag sökte var kanske inte att jag inte fick tjänsten utan när jag fick svaret via mail, där de skrev: "Tack för ditt intresse men tyvärr är du ej aktuell till tjänsten." Illa formulerat, inget om varför eller vem som fick tjänsten, att det var många sökande eller något. Dessutom fick jag detta svar två veckor innan ansökningstiden gått ut! Då kände jag att de inte alls värderat min kompetens eller jämfört med andra sökande etc. De ville bara inte ha mig av någon anledning.

Det som gjorde att förtroendet sjönk ännu mer nu är att på grund av att jag sökte dessa tjänster så finns min mailadress tydligen kvar i deras register. De utnyttjar detta faktum och mailar direktreklam till min mail. Sen måste jag själv avregistrera mig från deras så kallade nyhetsbrev, som jag själv inte alls anmält mig till. Så förbannat *svärord* lågt och dåligt. Jag kommer aldrig att anlita Stämpelfabriken i Linköping på grund av alla dessa omständigheter* och jag hoppas att ingen annan gör det heller.

*Jag vet att de fått en anmälan till Jämo (numera Diskrimineringsombudsmannen, DO) långt tidigare också (hösten 2005 för att vara mer exakt). Då de i en platsannons uttryckligen sökte en kille till en tjänst, vilket är diskriminerande och strider mot jämställdhetslagen. Misstag eller inte, som VD för ett företag borde man veta om viktiga lagar innan man annonserar efter arbetskraft.

6 kommentarer:

C sa...

Skicka detta till Facebook och sen till Corren. Tycker jag.

Anonym sa...

Företag har ingen skyldighet att redogöra varför de väljer att inte anställa någon. Dessutom har jag aldrig hört talas om en jobbsökarsituation där den nekade perten får en exakt beskrivning om varför han eller hon inte blev anställd. Detta sker möjligen vid en lång rekryteringsprocess där den jobbsökande har gått igenom flera intervjuer. Du skriver att den som handhade din ansökan inte tittade på din kompetens. Jo, det gjorde denna person och ansåg helt enkelt att du INTE hade den kompetens som krävdes. Detta är ingenting som någon tidning kommer att skriva om. När det gäller att du senare fått direktmail från nämnda företag kan ju vara irriterande, men kan komma sig av att du ansökt via ett webb-formulär.

Lakritztrollet sa...

Hej Anonym!
Kan hända att de inte har skyldighet att berätta varför jag inte fick tjänsten, men det brukar vara mer regel än undantag att iaf meddela att man "inte duger" när rekryteringsperioden är slut. I sammahanget hör också att det endast gick ett fåtal dagar från mitt inskick av ansökan till företagets svar, varför jag blir kritisk.

Jag hade den kompetensen, annars hade jag inte sökt tjänsten, allra minst två gånger. Kan hända att jag var överkvalificerad istället, det låter jag vara osagt.

Och nej, jag ansökte INTE via ett webbformulär utan via min personliga mailadress till den mailadress som angavs i annonsen.

Till sist kan jag meddela att jag inte har för avsikt att vända mig till pressen. Det lugnar säkert dig, "Anonym", lite granna så här på lördagskvällen.

Anonym sa...

Som jag tidigare sade så var det faktum att du inte gick vidare i rekryteringsprocessen deras svar på att du inte var kompetent nog, enligt dem. "Lite granna" skriver du efter att du har ondgjort dig över deras brist på formuleringskonst. Kolla upp uttrycket "övermaga" och skaffa dig lite erfarenhet. Ett fåtal dagar? Och? Du har en blogg och då tycker jag att du skall kunna handskas med svar på tal. Kanske hade du "kompetens", men något var ju icke tillfredsställande gällande din ansökan- antagligen var den full av självnöjdhet och tyckmeyckenhet. "Pressen" oroar sig nog inte skall du se.

Lakritztrollet sa...

Anonym!
Du är bara bitter för att jag kritiserar företaget med MINA åsikter och MINA erfarenheter. För inget företag vill ju framstå i dålig dager. Jag misstänker att du arbetar för företaget i fråga, med anledning av att du kommenterar här och försöker rättfärdiga det som hände mig för flera år sedan. Min erfarenhet och uppfattning om det företaget kan ingen ta ifrån mig hur mycket du än försöker "dumförklara" mig.

God jul på dig när den kommer.

Lakritztrollet sa...

PS Anonym, om du inte fattat mitt blogginlägg tidigare så berättar jag det igen:

Det är det deras sätt att skicka reklam till mig pga att min mail tydligen fanns i deras register som gör mig arg. Inte på vilket sätt de meddela att jag inte fick jobbet, som du verkar vilja påskina. Att du hakade upp dig på varför min mailadress finns i registret får egentligen stå för dig, "övermagad" eller inte.

Måste också tillägga att jag vet, faktiskt av erfarenhet, att ingen vill höra sanningen. Den efterfrågas ofta, men när någon vågar yttra den sitter åhöraren med skygglappar och hörselkåpor.