Tredje gången(året) gillt. :)

9 juni 2018

1 mm gör skillnad

Tänk att en millimeter kan göra så stor skillnad. Jag trodde det bara var toppidrottare som kände skillnad på små skillnader. Tänker på Anja Pärson och Mats Wilander som kände skillnad på sina verktyg, pjäxa resp. racket då endast färgnyansen var annorlunda. Tydligen var färgens sammansättning annorlunda och gjorde då att materialet i t ex pjäxan fick en annan konsistens/hårdhet. Tennisracketen blev tydligen tyngre. (Källa: I huvudet på Gunde Svan, TV4, 2013. Här trollar de t ex med tejp.) Jag är förbluffad och imponerad av deras finkänslighet... men det var inte det blogginlägget skulle handla om.

Jag har cyklat många mil på min racerhybrid och jag har alltid känt att det framförallt varit jobbigt för mitt högra knä. Knät är liksom i fel vinkel på pedalen, jag behöver vinkla ut foten lite och inte har den så rakt. Trots två Vätternrundor och tre Tjejvättern har jag inte åtgärdat problemet utan trampat på och lidit.

Så jag konsulterade min bästa vän V.Ks make M.K, som är en duktigt MTB-cyklist, i ärendet. Han skruvade lite på skon. Jag testcyklade lite och jag blev förvånad över att jag direkt kände skillnaden. Det blev så mycket bättre. Jag fick liksom mer kraft i trampandet och inte lika ont i knäna. Nu är jag redo för morgondagens Halvvättern.

Inga kommentarer: